Click Here
Vil du annoncere på Topsund.dk? Kontakt os på: Kontakt@topsund.dk

10 tegn på at du mangler D-vitamin

D-vitamin er et vigtigt vitamin, som har betydningsfuld effekt på flere forskellige faktorer i kroppen. Hvis du er ramt af D-vitaminmangel, kan det komme til udtryk på flere forskellige måder.
  • Fragtpris: Gratis fragt
  • Gratis fragt: Gratis
  • Levering: Dag-til-dag
  • Fragtpris: Gratis fragt
  • Gratis fragt: Gratis
  • Levering: 1-3 hverdage
  • Fragtpris: Gratis fragt
  • Gratis fragt: Gratis
  • Levering: 1-3 hverdage
  • Fragtpris: 29 kr.
  • Gratis fragt: 200 kr.
  • Levering: 1-2 hverdage

D-vitamin fungerer, som et af de eneste vitaminer, som et hormon. Hver eneste celle i kroppen består blandt andet af en modtager for vitaminet.

D-vitamin bliver lavet i kroppen af kolesterol, når huden udsættes for sollys.

Vitaminet findes også i fede fisk og rige mejeriprodukter. Det er dog svært at få nok via kosten alene.

Mangel på D-vitamin er meget normalt. Omkring 1 billion mennesker verden over får for lidt.

Er du mere udsat for D-vitaminmangel end andre?

Der findes en række risikofaktorer, som gør, at man i højere grad kan ende med D-vitaminmangel:

  • At have mørk hud
  • At være ældre
  • At være overvægtig eller fed
  • At have et begrænset indtag af fisk eller mælk
  • At leve langt fra ækvator med begrænset sollys om året
  • At benytte solcreme konstant
  • At være indendørs

Mennesker, som bor i nærheden af ækvator, lever under bestemte forhold. De er i højere grad udsat for sollys, hvorfor det også er en selvfølge at benytte solcreme. Deres hud producerer typisk nok D-vitamin til at tilfredsstille kroppens behov.

Faktum er, at de fleste af os ikke er opmærksomme på, når vi går rundt med D-vitaminmangel. Symptomerne kan være forholdsvist subtile. Symptomerne er nødvendigvis ikke bemærkelsesværdige, men de har alligevel stor indflydelse på vores livskvalitet.

Her er 10 symptomer og tegn på D-vitaminmangel:

1. Du er ofte syg

Hvis du ligefrem samler på infektioner, eller omfavner enhver omgang influenza, du kommer i nærheden af, kan det skyldes D-vitaminmangel. Immunforsavret er afhængig af D-vitamin for at virke allermest optimalt. D-vitamin styrker immunforsvaret, så du er i stand til at bekæmpe virus og bakterier, som er årsag til sygdom.

2. Du er træt hele tiden

Mange er ramt af træthed. Desværre er D-vitaminmangel en af de årsager, som de fleste ikke tænker på. Lave blodniveauer kan være grunden som skyldes træthed og dårlig søvn og dermed en forringet livskvalitet. Du burde kunne mærke en forskel ved at tage et tilskud eller supplement.

3. Du har ondt i knogler og ryg

Hvis du går rundt med følelsen af vokseværk i knoglerne, mangler du muligvis D-vitamin. Det kan være en følelse af, at dine knoglers indre niver og værker. D-vitamin bidrager til at vedligeholde og styrke knoglerne. Vitaminet styrker kroppens optag af calcium fra tarmen. Vitaminet sørger for, at den rette mængde optages for at holde knoglerne i en sund tilstand. Der er ligeledes fundet en sammenhæng mellem mangel på D-vitamin og kroniske lændesmerter.

4. Du føler dig depressiv

Dette gør sig især gældende ved ældre voksne. Studier har vist, at der er en sammenhæng mellem lave blodniveauer og depression. Det kan også komme til udtryk ved kraftige humørsvingninger. Et studie har vist, at et indtag af D-vitamin kan hjælpe på depression. Et øget indtag af D-vitamin kan også have en positiv virkning på sæsonprægede depressioner som vinterdepression.

5. Du har sår, som ikke heler

Hvis dine sår ikke heler, eller heler meget langsomt, kan det være et tegn på D-vitaminmangel. D-vitamin øger produktionen af forbindelser, som er med til at skabe ny hud som en del af såhelingsprocessen. Ved heling spiller D-vitamin også en vigtig rolle i kontrollen af betændelsestilstanden ved at bekæmpe infektion.

6. Du taber håret

Hårtab er typisk associeret med stress. Hvis hårtabet er mærkbart, kan det være et resultat af en sygdom eller mangel på næringsstoffer. En undersøgelse har vist, at kvinder, som oplevede hårtab, havde et lavt indhold af både jern og D-vitamin i blodet.

7. Du har ondt i musklerne

Muskelsmerter er oftest svært at give en præcis grund. I en undersøgelse har man fundet ud af, at 71% af personer med kroniske smerter havde mangel på D-vitamin. I kroppen findes nerveceller, kaldet nociceptorer, som mærker smerter. Disse celler består af en receptor for D-vitamin. En undersøgelse hos rotter har vist, at mangel på D-vitamin fører til øget følsomhed og smerte grundet stimulering af nociceptorerne i musklerne.

8. Du føler dig svag

På samme måde har musklerne behov for D-vitamin for at fungere optimalt. Hvis D-vitamin udebliver, kan du går rundt med en følelse af, at musklerne er tunge og trætte. Dette kan medføre smerter nederst i ryggen, lænden, armene og lårene. Har du haft oplevelsen af, at dine arme eller ben er enormt tunge at bevæge eller løfte? Så mangler du måske D-vitamin.

9. Du har ofte hovedpine

Det kan også gå ud over muskelgrupper i hovedet. Kronisk hovedpine er typisk værst i vinterhalvåret. En undersøgelse viser, at personer som led af kronisk hovedpine typisk havde et lavt niveau af D-vitamin i blodet. Hovedpine forårsaget af D-vitaminmangel vil typisk komme til udtryk ved en trykkende følelse. Som hvis du gik rundt med en bobbel om hovedet.

10. Du har hukommelsesbesvær

D-vitaminmangel er tidligere sat i relation med Alzheimers, demens og kognitive forstyrrelser og problemer. Hukommelsesbesvær kan naturligvis skyldes mange ting, og det kan også være noget så simpelt som travlhed. Du kan dog være på den sikre side, og booste hukommelsen med et tilskud D-vitamin.

Kasper Ketelsen

Kasper Ketelsen

Kasper Ketelsen er redaktør på Topsund. Han har læst bachelor i ernæring- og sundhedsvidenskab, og har en passion for at berøre alle gavnlige sider af livet med især den sunde livsstil i fokus. For Kasper handler det om at inspirere dig til at tage sunde valg i livet.

Topsund og vores partnere kan få en procentdel af et salg, hvis du køber noget via et link. Læs mere.

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email
Del på print
Print

Læs også

sundt vægttab

3 ting du bør vide, før du begynder at tabe dig

søvnløshed

6 gode råd mod søvnløshed

Chokolade muffins

grønt skær i hår

Grønt hår? – effektive råd der fjerner grønt skær i håret

Skægpleje

Skægpleje – den komplette guide

sukrin

Sukrin – et sundere alternativ til sukker

Vi introducerer dig i denne artikel til det sundere sukkeralternativ kaldet Sukrin. Det kan benyttes som erstatning til almindelig sukker ved samtlige anvendelsesområder.

blodtryksmåler

Blodtryksmåler – find det bedste apparat her og bliv klogere på dit blodtryk

En blodtryksmåler i hjemmet er en god investering. Den giver et indblik i, hvordan dit blodtryk ser ud. Den bedre måler kan give dig et ugentligt gennemsnit, så du hurtigt får en idé om, hvorvidt du bør reagere på resultaterne. Vi hjælper dig med at finde de bedste blodtryksmålere til hjemmebrug.

Kost

10 genveje til en sund kost

Det er langt fra hverken begrænsende eller forvirrende at ændre sine spisevaner til en sundere kost, som mange umiddelbart går og tror. Spis flere grøntsager og mere uforarbejdet mad. Så er du godt på vej. Vi giver dig 10 simple genveje til en sundere kost.

Væske

Væske og hydrering

Din krop består af 66% vand – svarende til 2/3 af din krop. Det er derfor vigtigt at holde dig og din krop hydreret ved at drikke vand. Men alt væskeindtag tæller med i det store regnskab. Noget er bedre end andet. Du får endda væske gennem den mad, du spiser.

Forkølelsessår

Forkølelsessår behandling – produkter der virker

Når uheldet er ude og der er opstået et forkølelsessår, er det vigtigt at det kommer i behandling. Dette gælder både når det er forkølelsessår på læben, i mundvigen eller i munden. Uanset om det er forkølelsessår på børn eller voksne, så findes der effektive produkter du kan tage i brug.

© Topsund.dk - 2019