D-vitamin er et vigtigt vitamin, som har betydningsfuld effekt på flere forskellige faktorer i kroppen. Hvis du er ramt af D-vitaminmangel, kan det komme til udtryk på flere forskellige måder.


D-vitamin fungerer, som et af de eneste vitaminer, som et hormon. Hver eneste celle i kroppen består blandt andet af en modtager for vitaminet.

D-vitamin bliver lavet i kroppen af kolesterol, når huden udsættes for sollys.

Vitaminet findes også i fede fisk og rige mejeriprodukter. Det er dog svært at få nok via kosten alene.

Mangel på D-vitamin er meget normalt. Omkring 1 billion mennesker verden over får for lidt.

Er du mere udsat for D-vitaminmangel end andre?

Der findes en række risikofaktorer, som gør, at man i højere grad kan ende med D-vitaminmangel:

  • At have mørk hud
  • At være ældre
  • At være overvægtig eller fed
  • At have et begrænset indtag af fisk eller mælk
  • At leve langt fra ækvator med begrænset sollys om året
  • At benytte solcreme konstant
  • At være indendørs

Mennesker, som bor i nærheden af ækvator, lever under bestemte forhold. De er i højere grad udsat for sollys, hvorfor det også er en selvfølge at benytte solcreme. Deres hud producerer typisk nok D-vitamin til at tilfredsstille kroppens behov.

LÆS OGSÅMANGEL PÅ D-VITAMIN?

Faktum er, at de fleste af os ikke er opmærksomme på, når vi går rundt med D-vitaminmangel. Symptomerne kan være forholdsvist subtile. Symptomerne er nødvendigvis ikke bemærkelsesværdige, men de har alligevel stor indflydelse på vores livskvalitet.

Her er 10 symptomer og tegn på D-vitaminmangel:

1. Du er ofte syg

Hvis du ligefrem samler på infektioner, eller omfavner enhver omgang influenza, du kommer i nærheden af, kan det skyldes D-vitaminmangel. Immunforsavret er afhængig af D-vitamin for at virke allermest optimalt. D-vitamin styrker immunforsvaret, så du er i stand til at bekæmpe virus og bakterier, som er årsag til sygdom.

2. Du er træt hele tiden

Mange er ramt af træthed. Desværre er D-vitaminmangel en af de årsager, som de fleste ikke tænker på. Lave blodniveauer kan være grunden som skyldes træthed og dårlig søvn og dermed en forringet livskvalitet. Du burde kunne mærke en forskel ved at tage et tilskud eller supplement.

Down

3. Du har ondt i knogler og ryg

Hvis du går rundt med følelsen af vokseværk i knoglerne, mangler du muligvis D-vitamin. Det kan være en følelse af, at dine knoglers indre niver og værker. D-vitamin bidrager til at vedligeholde og styrke knoglerne. Vitaminet styrker kroppens optag af calcium fra tarmen. Vitaminet sørger for, at den rette mængde optages for at holde knoglerne i en sund tilstand. Der er ligeledes fundet en sammenhæng mellem mangel på D-vitamin og kroniske lændesmerter.

4. Du føler dig depressiv

Dette gør sig især gældende ved ældre voksne. Studier har vist, at der er en sammenhæng mellem lave blodniveauer og depression. Det kan også komme til udtryk ved kraftige humørsvingninger. Et studie har vist, at et indtag af D-vitamin kan hjælpe på depression. Et øget indtag af D-vitamin kan også have en positiv virkning på sæsonprægede depressioner som vinterdepression.

5. Du har sår, der ikke heler

Hvis dine sår ikke heler, eller heler meget langsomt, kan det være et tegn på D-vitaminmangel. D-vitamin øger produktionen af forbindelser, som er med til at skabe ny hud som en del af såhelingsprocessen. Ved heling spiller D-vitamin også en vigtig rolle i kontrollen af betændelsestilstanden ved at bekæmpe infektion.

6. Du taber håret

Hårtab er typisk associeret med stress. Hvis hårtabet er mærkbart, kan det være et resultat af en sygdom eller mangel på næringsstoffer. En undersøgelse har vist, at kvinder, som oplevede hårtab, havde et lavt indhold af både jern og D-vitamin i blodet.

7. Du har ondt i musklerne

Muskelsmerter er oftest svært at give en præcis grund. I en undersøgelse har man fundet ud af, at 71% af personer med kroniske smerter havde mangel på D-vitamin. I kroppen findes nerveceller, kaldet nociceptorer, som mærker smerter. Disse celler består af en receptor for D-vitamin. En undersøgelse hos rotter har vist, at mangel på D-vitamin fører til øget følsomhed og smerte grundet stimulering af nociceptorerne i musklerne.

Muskler

8. Du føler dig svag

På samme måde har musklerne behov for D-vitamin for at fungere optimalt. Hvis D-vitamin udebliver, kan du går rundt med en følelse af, at musklerne er tunge og trætte. Dette kan medføre smerter nederst i ryggen, lænden, armene og lårene. Har du haft oplevelsen af, at dine arme eller ben er enormt tunge at bevæge eller løfte? Så mangler du måske D-vitamin.

9. Du har ofte hovedpine

Det kan også gå ud over muskelgrupper i hovedet. Kronisk hovedpine er typisk værst i vinterhalvåret. En undersøgelse viser, at personer som led af kronisk hovedpine typisk havde et lavt niveau af D-vitamin i blodet. Hovedpine forårsaget af D-vitaminmangel vil typisk komme til udtryk ved en trykkende følelse. Som hvis du gik rundt med en bobbel om hovedet.

10. Du har hukommelsesbesvær

D-vitaminmangel er tidligere sat i relation med Alzheimers, demens og kognitive forstyrrelser og problemer. Hukommelsesbesvær kan naturligvis skyldes mange ting, og det kan også være noget så simpelt som travlhed. Du kan dog være på den sikre side, og booste hukommelsen med et tilskud D-vitamin.

Skriv et svar