Click Here
Vil du annoncere på Topsund.dk? Kontakt os på: Kontakt@topsund.dk

5 sunde olier til maden

Olier er en populær tilføjelse enten til madlavning eller som ingrediens til den færdiglavede mad på samme måde som salt og peber. Olier kommer i mange forskellige varianter og smage, alt afhængig af, hvor olien er udvundet fra. I denne artikel tager vi et overordnet kig på fem sunde olier til maden.

Olier er en populær tilføjelse enten til madlavning eller som ingrediens til den færdiglavede mad på samme måde som salt og peber. Olier kommer i mange forskellige varianter og smage, alt afhængig af, hvor olien er udvundet fra. I denne artikel tager vi et overordnet kig på fem sunde olier til maden.


Hvorfor er olier sunde?

Forskellige olier indeholder et udvalg af vitaminer, mineraler, fedtsyrer og andre gavnlige byggesten til kroppen. Fælles for disse fem olier er, at de kan tilsættes mad i deres rå form. Det er smart, hurtigt og enkelt, og der skal derfor ikke mere end et par skvæt til, før du har tilføjet din mad en sundhedsbombe af flydende olie.

Olivenolie

1. Ekstra jomfru olivenolie

Olivenolie kan anvendes i mange forskellige mad-situationer. Det kan tilføjes salater, pasta og brød. Olivenolie er rig på monoumættede fedtsyrer, som er sunde og med til at reducere risikoen for hjertesygdomme. Undersøgelser viser også, at olivenolie indeholder stærke antiinflammatoriske egenskaber. Inflammation er tidligere omtalt i denne artikel om ingefær. Disse egenskaber kan reducere hævelser, og endda smerte, og er med til at holde arterierne i kroppen velfungerende. Dette gavner flere kropslige funktioner i forskellige sammenhænge. Olivenolie befinder sig i toppen af verdens sundeste fødevarer.

2. AVOCADOOLIE

Som med olivenolie, får du via avocadoolie en masse af de sunde og gavnlige omega-9 fedtsyrer. Der er flere potentielt gavnlige effekter ved at indtage avocadoolie. Det nedsætter risikoen for nogle kræftformer, forebygger opbyggelse af visse autoimmune sygdomme, fremskynder cellegeneration og sårheling, og det hjælper kroppen med at eliminere og afvise mikrobielle infektioner. Det reducerer også inflammation både indvendigt og udvendigt. Avocadoolie har ligeledes gavnlige effekter på øjne og kardiovaskulær (hjerte og kar) sundhed.

3. HAMPEFRØOLIE

Hampefrøolie indeholder en række sunde egenskaber. I hampefrøolie finder man et højt indhold af protein, flerumættede fedtsyrer, omega-3, omega-6 og uopløselige fibre. Det er en god kilde til vitamin-E og antioxidanter. Hampefrøolie indeholder også mineraler som kalium, magnesium, jern, zink, calcium og fosfor. De essentielle fedtsyrer, omega-3 og omega-6, kan være medvirkende til at forstærke immunforsvaret, modvirke aldrende hud og forbedre kardiovaskulær sundhed. Linolsyren, som også findes i hampefrøolie, kan være med til at bekæmpe psoriasis og bremse aldringsprocessen.

4. ALGEOLIE

Den mest overraskende er muligvis algeolie. Algeolie er rig på omega-3 fedtsyrer, og algeolie er også kendt for at have antiinflammatoriske egenskaber. På grund af det høje indhold af omega-3, er algeolie et boost til at bevare dine øjne sunde og velfungerende. Algeolie har også en positiv effekt på den kardiovaskulære sundhed. Olien er med til at regulere- og bibeholde en normal og sund hjerterytme samt at nedsætte blodtrykket. Det medvirker også til en reduktion af dannelse af blodpropper og inflammation. Dette mindsker risikoen for hjerteanfald og slagtilfælde.

5. KOKOSOLIE

Kokosolie har mange anvendelsesmetoder, og kan have både en indre og ydre effekt. Den sunde olie kan eksempelvis have gavnlige effekter på hud og hår og ved behandling af sår. I kroppen er den fedt, som findes i kokosolie, bedst til at omdannes til energi sammenlignet med andre typer fedt i andre olier. Dette er med til at give et boost til stofskiftet, neddæmpe appetitten og medvirker potentielt set til vægttab. Hvis du har et højt kolesteroltal, anbefales det ikke at spise kokosolie, eftersom det vil have modvirkende effekt. Læs mere om hvad du kan bruge kokosolie til her.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Print

Læs også

Hævede mandler

Har du hævede mandler? Gode råd til hvad du selv kan gøre

Dykning

4 gode grunde til, at dykning er sundt for dig

Stressbehandling

9 fødevarer og urter du kan anvende som stressbehandling

ingefær

Ingefær – sund med sund på!

Fiskeolie

De 9 bedste fiskeolier – og hvor du køber dem billigst

Tilmeld nyheder

Indtast din e-mail adresse og modtag seneste nyt om artikler og konkurrencer. I november udlodder vi et gavekort på 500 kr. til Sendentanke. Sidst på måneden trækker vi lod blandt alle tilmeldte.

© Topsund.dk - 2018