amning og kost

Absolut no-go når man ammer

Det kan være rigtig svært når man står der som nybagt mor, og vide hvad man må spise og hvad man ikke må spise når man ammer. Men ved at visse fødevarer går direkte i mælken.  Og der er mange myter og mange som er reelle nok. Men hvordan skal man forholde sig? Her vil vi prøve at hjælpe dig til at blive lidt klogere på hvad du må, hvad du må med måde, og  hvad du absolut ikke må.

Der er nogle bestemte fødevarer og drikkevarer som går direkte i mælken. Det er fødevarer som du absolut bør undgå og tage direkte afstand fra. Amning og kost, og kost og amning har stor betydning, og nogle gange er det noget man normalt ikke tænker over.

Rusmidler skal man absolut holde sig fra når man ammer, da det går direkte i mælken. Når du indtager stoffer, bliver ikke kun du påvirket, men det gør dit barn også i mindre grad. Rusmidlet kan have en negativ effekt på mælkeproduktionen, mængden af mælk, sammensætningen mm, men mest af af, så kan det have en negativ og direkte skadelig virkning hos dit barn.

Tegnet på at barnet er påvirket igennem modermælken er, at barnet bliver mere døsig og træt end normalt, og i værst tilfælde kan det medføre til spædbarnsdød.

Stoffer og dets mulige bivirkninger hos barnet:

  • Kokain – kan føre til forgiftning, diarré, opkastning sitren og kramper.
  • Amfetamin – irritabilitet og dårlig søvn
  • Heroin – Rastløshed,  sitren, opkastning, ændret spisevaner og manglende appetit

Alkohol bør undgås i den forstand, at det godt kan indtages, hvis der er længe til næste amning. Alkoholen udskilles nemlig i mælken, så længe det er i dit blod. Når alkoholen er ude i din krop, kan du amme dit barn igen, uden videre bekymring. Sundhedsstyrelsen frarådet alkohol hos ammende kvinder, og bør så vidt muligt holde indtagelse på det minimale. Det anbefales at indtage under 7 genstande om ugen og alkoholen bør ikke indtages hver dag.

Ønsker man at drikke alkohol, kan man med fordel forberede sig ved at malke mælk ud dagen forinden fx, med en brystpumpe og så kan du give dit barn modermælken uden bekymring.

Der er ingen decideret dokumentation for hvilke skader barnet kan få hvis mor drikker alkohol dagligt og i store mængder. Dog er det også grunden til at Sundhedsstyrelsen helt fraråder alkoholen.

Fisk er sundt og fisk er noget man skal spise masser af. Dog skal man være lidt opmærksom, hvis man spiser tun og andre store rovfisk når man ammer. De indeholder nemlig noget der hedder kviksølv i høje mængder, som er en tungmetal.

Sundhedsstyrelsen og fødevarestyrelsen anbefaler at man som gravid og ammende spiser min. 350g fisk om ugen, heraf 200g fed fisk, som fx laks, makrel og sild.

Det du bør holde dig fra som gravid og ammende er rovfisk som: Tun, sværfisk, gedde og haj.

Generelt er fisk særlig sundt, og indeholder omega-3 fedtsyre, som gavner hjernen. Er du ikke så god til fisk, så und dig selv at spise fiskeolie som man kan købe hos Apovit. Amning og kost har en stor betydning, så man undgår at videregive unødvendige skadelige kemikalier igennem sin modermælk.

Skriv et svar