Click Here
Vil du annoncere på Topsund.dk? Kontakt os på: Kontakt@topsund.dk

Amning og kost – det må man ikke spise og drikke når man ammer

Det er altid godt at orientere sig omkring amning i forhold til kost. Vi giver dig et enkelt overblik over, hvad du ikke må spise eller drikke, når du ammer.
amning og kost
  • Fragtpris: Gratis fragt
  • Gratis fragt: Gratis
  • Levering: Dag-til-dag
  • Fragtpris: Gratis fragt
  • Gratis fragt: Gratis
  • Levering: 1-3 hverdage
  • Fragtpris: Gratis fragt
  • Gratis fragt: Gratis
  • Levering: 1-3 hverdage
  • Fragtpris: 29 kr.
  • Gratis fragt: 200 kr.
  • Levering: 1-2 hverdage

Absolut no-go når du ammer

Det kan være rigtig svært når man står der som nybagt mor, og vide hvad man må spise og hvad man ikke må spise når man ammer. Men ved at visse fødevarer går direkte i mælken.  Og der er mange myter og mange som er reelle nok. Men hvordan skal man forholde sig? Her vil vi prøve at hjælpe dig til at blive lidt klogere på hvad du må, hvad du må med måde, og  hvad du absolut ikke må.

Der er nogle bestemte fødevarer og drikkevarer som går direkte i mælken. Det er fødevarer som du absolut bør undgå og tage direkte afstand fra. Amning og kost, og kost og amning har stor betydning, og nogle gange er det noget man normalt ikke tænker over.

Rusmidler skal man absolut holde sig fra når man ammer, da det går direkte i mælken. Når du indtager stoffer, bliver ikke kun du påvirket, men det gør dit barn også i mindre grad. Rusmidlet kan have en negativ effekt på mælkeproduktionen, mængden af mælk, sammensætningen mm, men mest af af, så kan det have en negativ og direkte skadelig virkning hos dit barn.

Tegnet på at barnet er påvirket igennem modermælken er, at barnet bliver mere døsig og træt end normalt, og i værst tilfælde kan det medføre til spædbarnsdød.

Stoffer og dets mulige bivirkninger hos barnet:

  • Kokain – kan føre til forgiftning, diarré, opkastning sitren og kramper.
  • Amfetamin – irritabilitet og dårlig søvn
  • Heroin – Rastløshed,  sitren, opkastning, ændret spisevaner og manglende appetit

Alkohol bør undgås i den forstand, at det godt kan indtages, hvis der er længe til næste amning. Alkoholen udskilles nemlig i mælken, så længe det er i dit blod. Når alkoholen er ude i din krop, kan du amme dit barn igen, uden videre bekymring. Sundhedsstyrelsen frarådet alkohol hos ammende kvinder, og bør så vidt muligt holde indtagelse på det minimale. Det anbefales at indtage under 7 genstande om ugen og alkoholen bør ikke indtages hver dag.

Ønsker man at drikke alkohol, kan man med fordel forberede sig ved at malke mælk ud dagen forinden fx, med en brystpumpe og så kan du give dit barn modermælken uden bekymring.

Der er ingen decideret dokumentation for hvilke skader barnet kan få hvis mor drikker alkohol dagligt og i store mængder. Dog er det også grunden til at Sundhedsstyrelsen helt fraråder alkoholen.

Fisk er sundt og fisk er noget man skal spise masser af. Dog skal man være lidt opmærksom, hvis man spiser tun og andre store rovfisk når man ammer. De indeholder nemlig noget der hedder kviksølv i høje mængder, som er en tungmetal.

Sundhedsstyrelsen og fødevarestyrelsen anbefaler at man som gravid og ammende spiser min. 350g fisk om ugen, heraf 200g fed fisk, som fx laks, makrel og sild.

Det du bør holde dig fra som gravid og ammende er rovfisk som: Tun, sværfisk, gedde og haj.

Generelt er fisk særlig sundt, og indeholder omega-3 fedtsyre, som gavner hjernen. Er du ikke så god til fisk, så und dig selv at spise fiskeolie som man kan købe hos Apovit. Amning og kost har en stor betydning, så man undgår at videregive unødvendige skadelige kemikalier igennem sin modermælk.

Nanna Petersson

Nanna Petersson

Nanna Petersson er redaktør på Topsund. Hun lever et liv med mand og to børn. Siden hun fik børn har hun fået stort fokus på at leve sundt, finde sunde alternativer og opretholde en sund livsstil. Nannas passion er at give læseren inspiration til at leve sundere i hverdagen.

Topsund og vores partnere kan få en procentdel af et salg, hvis du køber noget via et link. Læs mere.

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email
Del på print
Print

Læs også

sundt vægttab

3 ting du bør vide, før du begynder at tabe dig

søvnløshed

6 gode råd mod søvnløshed

Chokolade muffins

grønt skær i hår

Grønt hår? – effektive råd der fjerner grønt skær i håret

Skægpleje

Skægpleje – den komplette guide

sukrin

Sukrin – et sundere alternativ til sukker

Vi introducerer dig i denne artikel til det sundere sukkeralternativ kaldet Sukrin. Det kan benyttes som erstatning til almindelig sukker ved samtlige anvendelsesområder.

blodtryksmåler

Blodtryksmåler – find det bedste apparat her og bliv klogere på dit blodtryk

En blodtryksmåler i hjemmet er en god investering. Den giver et indblik i, hvordan dit blodtryk ser ud. Den bedre måler kan give dig et ugentligt gennemsnit, så du hurtigt får en idé om, hvorvidt du bør reagere på resultaterne. Vi hjælper dig med at finde de bedste blodtryksmålere til hjemmebrug.

Kost

10 genveje til en sund kost

Det er langt fra hverken begrænsende eller forvirrende at ændre sine spisevaner til en sundere kost, som mange umiddelbart går og tror. Spis flere grøntsager og mere uforarbejdet mad. Så er du godt på vej. Vi giver dig 10 simple genveje til en sundere kost.

Væske

Væske og hydrering

Din krop består af 66% vand – svarende til 2/3 af din krop. Det er derfor vigtigt at holde dig og din krop hydreret ved at drikke vand. Men alt væskeindtag tæller med i det store regnskab. Noget er bedre end andet. Du får endda væske gennem den mad, du spiser.

Forkølelsessår

Forkølelsessår behandling – produkter der virker

Når uheldet er ude og der er opstået et forkølelsessår, er det vigtigt at det kommer i behandling. Dette gælder både når det er forkølelsessår på læben, i mundvigen eller i munden. Uanset om det er forkølelsessår på børn eller voksne, så findes der effektive produkter du kan tage i brug.

© Topsund.dk - 2019