Skip to content

Bananmel og restistent stivelse

Bananmel kan være et sundere alternativ til almindelig mel. Bananmel har desuden en række sundhedsfordele, så du kan gøre dine bagværker endnu bedre for dig og din krop.
bananmel
  • Fragtpris: Gratis fragt
  • Gratis fragt: Gratis
  • Levering: Dag-til-dag
  • Fragtpris: Gratis fragt
  • Gratis fragt: Gratis
  • Levering: 1-3 hverdage
  • Fragtpris: Gratis fragt
  • Gratis fragt: Gratis
  • Levering: 1-3 hverdage
  • Fragtpris: 29 kr.
  • Gratis fragt: 200 kr.
  • Levering: 1-2 hverdage

I denne artikel kan du læse om bananmel fra Kokos Natural. Du kan fx blive klogere på, hvad forskellen er på almindelig mel og bananmel. Vidste du, at, blandt andre ting, bananmel indeholder resistent stivelse, som har en lang række sundhedsfordele ift. almindelig mel. Lad os gå i dybden og se, hvor vi kan få fat i det famøse bananmel.  

Hvad er bananmel?

Bananmel indeholder ikke gluten og er derfor den oplagte substitut til andre glutenfrie mel. Hvis du anvender bananmel i din bagning, giver det en tekstur der minder mere om den fra almindelig hvedemel, fremfor hvis du fx anvender mel fremstillet af nødder.

bananmel

Bananmel fremstilles af rå, umodne og grønne bananer som på billedet. De skrælles, tørres og formales. Dermed udvindes sukkeret i bananen ikke helt, hvilket betyder at selve banansmagen stort set ikke er fremtrædende. Det er nemlig en fordel, at melet er smagsneutralt, så det kan anvendes i stort set alle opskrifter. Bruger man bananmelet alene, så har melet en svag smag af nødder. Bananmel kan bruges i stort set alle bagværker og til madlavning, da det både ligner og føles som almindeligt mel. 

Smager bananmel af banan?
Nej, bananmel smager ikke af banan, da bananerne høstes i den fase, hvor de ikke er modne. Sukkerindholdet er desuden også af samme grund lavt.

Forskellen på almindelig mel og bananmel

Her prøver vi at få et overblik over, hvad forskellen på almindelig hvedemel, som de fleste af os bruger i dag i bageværk og i vores madlavning, i forhold til bananmel. 

Hvedemel

Bananmel

Indeholder kostfibre

Holder dig mæt i længere tid

Feder

Driller dit blodsukker

Forbedrer fordøjelsen

Hvedemel

Bananmel

Indeholder tomme kulhydrater

Som er letfordøjelig for din krop, og giver ingen næring. 

Indeholder kostfibre

Bananmel indeholder kostfibre, som giver din mave noget at arbejde med.

Holder dig ikke mæt i lang tid

Du føler dig hurtig sulten igen. 

Holder dig mæt i længere tid

Du føler sig mæt i længere tid

Hvedemel feder

Det er letoptagelige i kroppen, så du hurtig bliver sulten og spiser mere og risikere at overspise og tage på i vægt

Bananmel fremmer vægttab

Bananmel holder dig mæt, så du spiser mindre og kan ligeledes inkludere bananmel i din kostplan

Gør dit blodsukker ustabilt

Kulhydrater påvirker blodsukkeret i kroppen, så det stiger og falder, ligesom hvis du spiser sukker

Balancerer blodsukkerniveauet

Stivelsen fra bananerne sænker insulinprocessen og stabiliserer dit blodsukkerniveau

Hvedemel giver ingen næring

Hvedemel giver ikke din mave noget at arbejde med, da det hurtigt fordøjes.

Forbedrer fordøjelsen

Bananmel indeholder præbiotiske fibre, som støtter de gode bakterier i mave og tarm. 

Resistent stivelse

Bananmel har altså en række fordele i forhold til almindelig mel. At vælge bananmel kan derfor være godt for både din krop og dit helbred. En af de fremtrædende fordele er, at bananmel indeholder resistent stivelse. Dette skyldes, at, modsat gule, modne bananer, indeholder grønne bananer et højt indhold af resistent stivelse – og det er netop i denne fase, de høstes, og omdannes til bananmel med mulighed for at bevare indholdet af resistent stivelse.

bananmel

Hvad er resistent stivelse?

Resistent stivelse er en stivelse i bananen, som fremmer de sunde bakterier i maven og tarmen, som er til stor gavn for vores fordøjelse, og ikke mindst, vores helbred generelt. Sort på hvidt, betyder det, at stivelsen passerer i kroppen, uden at blive absorberet, ej heller transformeret, ligesom sunde kostfibre. Og kostfibre er ikke nemme at fordøje, så det sætter gang i maven, fordøjelsen og holder os mætte i længere tid. 

Stivelsen findes eksempelvis også i pasta og kartofler, men når de så koges, som vi er nødt til at gøre for at spise dem, forsvinder stivelsen og dermed bliver det ligesom at spise sukker. Det vil påvirke dit blodsukker, som stresser kroppen, som man helst skal undgå. Dette skyldes, at stivelse er en form for komplekse kulhydrater. Disse kulhydrater nedbrydes- og optages langsomt i kroppen. Derfor giver stivelse en god mængde energi til kroppen over længere tid. Dette er ligeledes med til at stabilisere blodsukkeret.

Fordele ved resistent stivelse

  • Stabiliserer dit blodsukker
  • Forbedrer din tarmflora
  • Sænker dit kolesteroltal
  • Øger din fedtforbrænding
  • Forbedrer dit stofskifte
  • Giver en bedre mæthedsfornemmelse
  • Minimerer risikoen for tyktarmskræft og diabetes

Hvor kan man købe bananmel?

Bananmel Fra
Kokos
Natural

(Indeholder 400g)
80,-
  •  

Produktet indeholder bananmel af bananer som er grønne og umodne fra Sydindien. Melet har et velbevaret indhold af resistent stivelse, som har en lang række sundhedsfordele, som du kan læse ovenfor. Man har tendens til at tro, at melet har en smag af banan, men det har det ikke – det er faktisk smagsneutralt. Derfor er bananmelet fra Kokos Natural velegnet til al slags bagning som substitut for almindelig mel.

Bananmel er forholdsvist nyt i Danmark. Bananmel har dog været en global tendens i flere år – især i de ikke-industrialiserede lande som Sydamerika og Indien. I norden og Danmark er det populært som en ny, glutenfri variant af mel, da det minder om hvedemel, som vi kender det i køkkenet, i konsistensen.

Læs også

Jacob Andersen

Jacob Andersen

Ernæring-og sundhedsspecialist hos Topsund

Topsund og vores partnere kan få en procentdel af et salg, hvis du køber noget via et link. Læs mere.

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email
Del på print
Print

© Topsund.dk - 2019