Sund morgenmad

Hvad er den perfekte morgenmad? Findes den perfekte morgenmad? Er det muligt at finde et konkret morgenmåltid som passer til alle? Du har sikkert før hørt, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen. Det skal være med til at kickstarte din krop og fylde den med energi. Det kommer dog helt an på, hvad du vælger som dagens måltidsboost.

Hvorfor morgenmad?

‘Breakfast’ er det engelske ord for morgenmad, og ordet består af et vigtigt budskab; break the fast (bryd fasten). Uden morgenmad er der ingen brændstof til kroppen. Kalk, jern, B-vitaminer og fibre hører i høj grad til et klassisk morgenmåltid. Frugt og grønt indeholder også en række vigtige vitaminer og mineraler. Uden morgenmad er der ringere mulighed for at kompensere for disse vitaminer og mineraler senere på dagen.

Sund morgenmad

Fordele ved at spise et måltid om morgenen

Med et kropsligt udgangspunkt, viser undersøgelser, at et måltid om morgenen kan være godt for taljen. Morgenmadspisere er mere tilbøjelige til at være inden for deres ideelle kropsvægt sammenlignet med dem, som springer morgenmaden over. Det er baseret på psyken og naturligvis ikke nogen garanti. Hvis morgenmaden ikke får lov til at lægge en bund, er man i højere grad i risiko for at indtage snacks med højt sukker- og fedtindhold.

Der er ligeledes beviser på, at børn opnår en bedre adfærd i sociale sammenhænge. Skolebørn med et optimalt socialt liv klarer sig typisk også bedre fagligt.

Helbredsfordele

Morgenmåltidet har også indvirkningen på den kognitive funktion. Måltidet genopretter glukoseniveauerne. Glukose er et vigtigt kulhydrat, som er med til at opretholde en normalt fungerende hjerne. Hjernen får tilmed energi til at fungere optimalt. Man kan forbedre koncentrationen og hukommelsen. Undersøgelser viser også, at morgenmad kan være en medvirkende faktor til følelsen af lykke og glæde.

At spise morgenmad har generelle gavnlige langsigtede effekter. Det kan være med til at reducere fedme, forhøjet blodtryk, hjertesygdomme og diabetes.

Energibehov

Energibehovet hos mennesker adskiller sig efter flere faktorer som køn, aktivitetsniveau og alder. Generelt skal mænd indtage mere end kvinder. Drenge i alderen 7-10 er i en afgørende fase, hvor de vokser allermest, hvorfor de har behov for omkring 1970 kalorier om dagen. Piger i samme aldersgruppe skal have omkring 1740 kalorier. Voksne mænd skal have omkring 2500 kalorier om dagen, og kvinder har et dagligt behov på 2000 kalorier.

Ved et dagligt behov på 2.000 kalorier, skal omkring 500 af kalorierne dækkes af morgenmaden. Mænd kan lægge lidt mere til, og børn kan trække en smule fra.

Sund morgenmad

Hvad skal man spise (og drikke)?

  • Havregryn: De lægger en god bund og holder dit mæt længe. Det vil få dig til at snacke mindre og holde dig fra andre fristelser længere. Havregryn er rige på fibre, Omega-3 fedtsyrer, folat og kalium.
  • Græsk youghurt: Bunden er lagt og mætheden opnået med yoghurt. Græsk yoghurt er rig på kalcium og protein. Det er oplagt at drysse havregryn, frugt eller nødder ovenpå.
  • Blåbær: De er også lette at drysse på havregrynene eller yoghurten. Undersøgelser viser, at blåbær kan have gavnlig effekt på hukommelsen, motorikken, blodtrykket og stofskiftet. Blåbær har et lavt kalorieindhold, så du kan spise løs, uden at være bekymret for taljen, hvis du er bange for at tage på.
  • Bananer: Bananer gør dig lykkelig. Vidste du, at bananer indeholder det samme stof, som man benytter ved fremstillingen af lykkepiller. Bananer indeholder resistent stivelse og en stor sundhedsdose af kalium. Bananer kan også tilføjes både havregryn og yoghurt.
  • Æg: De er rige på proteiner og D-vitamin. Du får en masse anvendelig fedt, og de starter dagen med en god mavefornemmelse.
  • Te: Te hydrerer langt mere effektivt end kaffe. Te indeholder også gavnlige og boostende antioxidanter, som er gode for immunsystemet. Hvis din hensigt er at tabe dig, skal du vælge grøn te, da netop grøn te øger stofskiftet og bidrager til potentiel vægttab.
  • Appelsinjuice: Appelsinjuice er rig på Vitamin C og Vitamin D. Gavnlige effekter er påvist, og du kan mindske risikoen for osteoporose (knogleskørhed), depression og visse former for kræft.
  • Rugbrød: Der findes mange forskellige brødtyper, og rugbrød er et sikkert valg. Rugbrød indeholder en række vigtige vitaminer og mineraler, som har positiv virkning på blodets immunceller. Et stort indhold af sunde fibre sikrer en mæthed, da fibrene binder væske og svulmer op, så maden forbliver i mavesækken i længere tid. Dette sender mæthedssignaler til hjernen.
  • Ingefærshot: En god idé er også at inkorporere et dagligt ingefærshot i din morgenrutine. Ingefær har talrige, gavnlige effekter, og det er hurtigt og let med et enkelt, sundt shot hver morgen.

Skriv et svar