Click Here
Vil du annoncere på Topsund.dk? Kontakt os på: Kontakt@topsund.dk

Den perfekte morgenmad

Hvad er den perfekte morgenmad? Findes den perfekte morgenmad? Er det muligt at finde et bestemt morgenmåltid som passer til alle? Du har sikkert før hørt, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen. Det er det første måltid, som skal kickstarte din krop og fylde den med energi. Det kommer dog an på, hvad du vælger som måltidsboost.
Sund morgenmad
  • Fragtpris: Gratis fragt
  • Gratis fragt: Gratis
  • Levering: Dag-til-dag
  • Fragtpris: Gratis fragt
  • Gratis fragt: Gratis
  • Levering: 1-3 hverdage
  • Fragtpris: Gratis fragt
  • Gratis fragt: Gratis
  • Levering: 1-3 hverdage
  • Fragtpris: 29 kr.
  • Gratis fragt: 200 kr.
  • Levering: 1-2 hverdage

Hvorfor morgenmad?

‘Breakfast’ er det engelske ord for morgenmad, og ordet består af et vigtigt budskab; break the fast (bryd fasten). Uden morgenmad er der ingen brændstof til kroppen. Kalk, jern, B-vitaminer og fibre hører i høj grad til et klassisk morgenmåltid. Frugt og grønt indeholder også en række vigtige vitaminer og mineraler. Uden morgenmad er der ringere mulighed for at kompensere for disse vitaminer og mineraler senere på dagen.

Sund morgenmad

Fordele ved at spise et måltid om morgenen

Med et kropsligt udgangspunkt, viser undersøgelser, at et måltid om morgenen kan være godt for taljen. Morgenmadspisere er mere tilbøjelige til at være inden for deres ideelle kropsvægt sammenlignet med dem, som springer morgenmaden over. Det er baseret på psyken og naturligvis ikke nogen garanti. Hvis morgenmaden ikke får lov til at lægge en bund, er man i højere grad i risiko for at indtage snacks med højt sukker- og fedtindhold.

Der er ligeledes beviser på, at børn opnår en bedre adfærd i sociale sammenhænge. Skolebørn med et optimalt socialt liv klarer sig typisk også bedre fagligt.

Helbredsfordele ved at spise morgenmad

Morgenmåltidet har også indvirkningen på den kognitive funktion. Måltidet genopretter glukoseniveauerne. Glukose er et vigtigt kulhydrat, som er med til at opretholde en normalt fungerende hjerne. Hjernen får tilmed energi til at fungere optimalt. Man kan forbedre koncentrationen og hukommelsen. Undersøgelser viser også, at morgenmad kan være en medvirkende faktor til følelsen af lykke og glæde.

At spise morgenmad har generelle gavnlige langsigtede effekter. Det kan være med til at reducere fedme, forhøjet blodtryk, hjertesygdomme og diabetes.

Energibehov

Energibehovet hos mennesker adskiller sig efter flere faktorer som køn, aktivitetsniveau og alder. Generelt skal mænd indtage mere end kvinder. Drenge i alderen 7-10 er i en afgørende fase, hvor de vokser allermest, hvorfor de har behov for omkring 1970 kalorier om dagen. Piger i samme aldersgruppe skal have omkring 1740 kalorier. Voksne mænd skal have omkring 2500 kalorier om dagen, og kvinder har et dagligt behov på 2000 kalorier.

Ved et dagligt behov på 2.000 kalorier, skal omkring 500 af kalorierne dækkes af morgenmaden. Mænd kan lægge lidt mere til, og børn kan trække en smule fra.

Sund morgenmad

Hvad skal man spise (og drikke) til morgenmad?

  • Havregryn: De lægger en god bund og holder dit mæt længe. Det vil få dig til at snacke mindre og holde dig fra andre fristelser længere. Havregryn er rige på fibre, Omega-3 fedtsyrer, folat og kalium.
  • Græsk youghurt: Bunden er lagt og mætheden opnået med yoghurt. Græsk yoghurt er rig på kalcium og protein. Det er oplagt at drysse havregryn, frugt eller nødder ovenpå.
  • Blåbær: De er også lette at drysse på havregrynene eller yoghurten. Undersøgelser viser, at blåbær kan have gavnlig effekt på hukommelsen, motorikken, blodtrykket og stofskiftet. Blåbær har et lavt kalorieindhold, så du kan spise løs, uden at være bekymret for taljen, hvis du er bange for at tage på.
  • Bananer: Bananer gør dig lykkelig. Vidste du, at bananer indeholder det samme stof, som man benytter ved fremstillingen af lykkepiller. Bananer indeholder resistent stivelse og en stor sundhedsdose af kalium. Bananer kan også tilføjes både havregryn og yoghurt.
  • Æg: De er rige på proteiner og D-vitamin. Du får en masse anvendelig fedt, og de starter dagen med en god mavefornemmelse.
  • Te: Te hydrerer langt mere effektivt end kaffe. Te indeholder også gavnlige og boostende antioxidanter, som er gode for immunsystemet. Hvis din hensigt er at tabe dig, skal du vælge grøn te, da netop grøn te øger stofskiftet og bidrager til potentiel vægttab.
  • Appelsinjuice: Appelsinjuice er rig på Vitamin C og Vitamin D. Gavnlige effekter er påvist, og du kan mindske risikoen for osteoporose (knogleskørhed), depression og visse former for kræft.
  • Rugbrød: Der findes mange forskellige brødtyper, og rugbrød er et sikkert valg. Rugbrød indeholder en række vigtige vitaminer og mineraler, som har positiv virkning på blodets immunceller. Et stort indhold af sunde fibre sikrer en mæthed, da fibrene binder væske og svulmer op, så maden forbliver i mavesækken i længere tid. Dette sender mæthedssignaler til hjernen.
  • Ingefærshot: En god idé er også at inkorporere et dagligt ingefærshot i din morgenrutine. Ingefær har talrige, gavnlige effekter, og det er hurtigt og let med et enkelt, sundt shot hver morgen.
Kasper Ketelsen

Kasper Ketelsen

Kasper Ketelsen er redaktør på Topsund. Han har læst bachelor i ernæring- og sundhedsvidenskab, og har en passion for at berøre alle gavnlige sider af livet med især den sunde livsstil i fokus. For Kasper handler det om at inspirere dig til at tage sunde valg i livet.

Topsund og vores partnere kan få en procentdel af et salg, hvis du køber noget via et link. Læs mere.

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email
Del på print
Print

Læs også

Proteiner

Proteiner – hvad er sundhedsfordelene?

ridebukselår

Farvel til ridebukselår – sådan får du slanke lår

flad mave

Træt af topmaven? – få flad mave uden kirurgi

Superfood pulver

Kokos Natural – naturlig og glutenfri superfood pulver

fedtfrysning

Fedtfrysning – få fjernet fedt uden kirurgi

fordele ved cbd olie

6 ting du ikke vidste om CBD olie

CBD olie er en sund olie, som har potentielle gavnlige egenskaber. I denne artikel kan du læse om 6 ting, som CBD olie før har hjulpet mange med, og derfor kan det potentielt set også hjælpe dig.

blodkredsløbet

Tit kolde fødder eller hænder? Sådan forbedrer du blodkredsløbet

Indhold i denne artikel: Tegn på at blodkredsløbet er dårligtÅrsag til at blodkredsløbet er dårligtRygningTjek dit blodtryk10 gode råd til at få gang i blodkredsløbet1. Drik dig til en god blodcirkulation2. Stå op i stedet

CBD olie og søvn

Kan cannabis olie give dig bedre søvn?

Har du svært ved at sove? Du er bestemt ikke den eneste. Hvis du har forsøgt dig med flere forskellige virkemidler og metoder, bør du muligvis forsøge dig med cannabisolie.

Forkølelse

Forkølelse og hjælpemidler

Hvis du er ramt af forkølelse, kan du trøste dig med, at du ikke er den eneste. Stort set hele danmarks befolkning rammes af forkølelse mindst en gang om året. Nogle er heldige at slippe med en snue om morgenen. Andre må lægge sig under dynen og bliver måske også ramt af andre følgesygdomme.

Indkøb

10 tips til, at du undgår fristelser under indkøbsturen

Dette er vores 10 udvalgte tips til, hvordan du undgår diverse fristelser, når du er ude at foretage dine indkøb. Vi garanterer dig, at du sparer penge, hvis du har en sjæl med en svaghed for fristelser, og du vælger at følge alle 10 tips. God fornøjelse!

© Topsund.dk - 2019