Skip to content

Topsund og vores partnere kan få en procentdel af et salg, hvis du foretager et køb via et link. Læs mere.

Den perfekte morgenmad

Sund morgenmad
Hvad er den perfekte morgenmad? Findes den perfekte morgenmad? Er det muligt at finde et bestemt morgenmåltid som passer til alle? Du har sikkert før hørt, at morgenmad er det vigtigste måltid på dagen. Det er det første måltid, som skal kickstarte din krop og fylde den med energi. Det kommer dog an på, hvad du vælger som måltidsboost.



Opdateret den 5. juni 2019: Vi har tilføjet yderligere informationer om den perfekte morgenmad med nye, sunde forslag.

Hvorfor morgenmad?

‘Breakfast’ er det engelske ord for morgenmad, og ordet består af et vigtigt budskab; break the fast (bryd fasten). Uden morgenmad er der ingen brændstof til kroppen. Kalk, Jern, B-vitaminer og gavnlige fibre hører i høj grad til et klassisk morgenmåltid. Frugt og grønt indeholder også en række vigtige vitaminer og mineraler. Uden morgenmad er der ringere mulighed for at kompensere for disse vitaminer og mineraler senere på dagen.

Sund morgenmad

Fordele ved at spise et måltid om morgenen

Med et kropsligt udgangspunkt, viser undersøgelser, at et måltid om morgenen kan være godt for taljen. Morgenmadspisere er mere tilbøjelige til at være inden for deres ideelle kropsvægt sammenlignet med dem, som springer morgenmaden over. Det er baseret på psyken og naturligvis ikke nogen garanti. Hvis morgenmaden ikke får lov til at lægge en bund, er man i højere grad i risiko for at indtage snacks med højt sukker- og fedtindhold.

Der er ligeledes beviser på, at børn opnår en bedre adfærd i sociale sammenhænge. Og skolebørn med et optimalt socialt liv klarer sig typisk også bedre fagligt.

Helbredsfordele ved at spise morgenmad

Morgenmåltidet har også indvirkningen på den kognitive funktion. Måltidet genopretter glukoseniveauerne. Glukose er et vigtigt kulhydrat, som er med til at opretholde en normalt fungerende hjerne. Hjernen får tilmed energi til at fungere optimalt. Man kan forbedre koncentrationen og hukommelsen. Undersøgelser viser også, at morgenmad kan være en medvirkende faktor til følelsen af lykke og glæde.

At spise morgenmad har generelle gavnlige langsigtede effekter. Det kan være med til at reducere fedme, forhøjet blodtryk (hvis du er i tvivl, kan du læse mere om blodtryksmåler til hjemmebrug), hjertesygdomme og diabetes.

Energibehov

Energibehovet hos mennesker adskiller sig efter flere faktorer som køn, aktivitetsniveau og alder. Generelt skal mænd indtage mere end kvinder. Drenge i alderen 7-10 er i en afgørende fase, hvor de vokser allermest, hvorfor de har behov for omkring 1970 kalorier om dagen. Piger i samme aldersgruppe skal have omkring 1740 kalorier. Voksne mænd skal have omkring 2500 kalorier om dagen, og kvinder har et dagligt behov på 2000 kalorier.

Ved et dagligt behov på 2.000 kalorier, skal omkring 500 af kalorierne dækkes af morgenmaden. Mænd kan lægge lidt mere til, og børn kan trække en smule fra.

Sund morgenmad

Hvad skal man spise (og drikke) til morgenmad?

Indhold i artiklen

© Topsund.dk - 2020