Dykning

Dykning er måske en af de mest undervurderede sports- og motionsformer der findes. For de fleste drejer dykning sig om, at have det sjovt, se smukke undervandslandskaber og nyde roen og stilheden under havets overflade. Her er det udstyr du dykker med vigtigt, særligt din dykkermaske er afgørende for, at du får en god oplevelse.

I denne artikel vil jeg dog klarlægge for dig, hvorfor der faktisk også er gode grunde til, at dykning er mere end bare gode oplevelser og spændende natur-kig. Det er godt for dig og din krop. Nu til de specifikke grunde.

Styrke og fleksibilitet

Når du er ude og dykke og bevæger dig gennem vandet vil dine muskler typisk arbejde meget anderledes og samtidig hårdere end normalt. Det betyder, at du træner muskelgrupper du ikke typisk ville komme i berøring med. Samtidig vil du især i hofter og ben komme ud for at bevæge benene i mønstre og psoitioner de heller ikke normalt kommer i, hvilket betyder, at du også bliver mere fleksibel. Afslutningsvist vil du også træne core-muskulaturen under dyk. Det sker da din core sørger for, at der er balance, og da din krop befinder sig i en uvant situation vil du derfor automatisk komme til at aktivere din core mere end normalt.

 

Vejrtrækning

Når du dykker, eller hvis du skal dykke, så vil du hurtigt finde ud af, at det er en rigtig god idé at have styr på vejrtrækningen. Det er typisk for førstegangsdykkere, at de pludseligt syntes ilten i tanken er så god, at der ikke er mere tilbage mens resten af ”holdet” eller dykkermakkeren har ¾ tank tilbage. For at få flere dyk, kræver det derfor god kontrol med din vejrtrækning. Du træner på den måde din kontrol over vejrtrækningen, hvilket faktisk har vist sig at være særlig gavnligt for personer med astma.

 

Dykning

Sænker blodtrykket

Som førstegangsdykker vil du formentligt trække vejret hurtigere, fordi dit hjerte begynder at slå hurtigere. Der er adrenalin i kroppen, det hele er helt nyt og spændende. Med tiden vil du dog lære at mestre en langsommere vejtrækning og din hjerterytme vil også blive langsommere. Netop dette har vist sig at hjælpe med at sænke blodtrykket på længere sigt, fordi artærier og vener i ikke lige så høj grad belastes. NB: Hvis du døjer med problemer med højt blodtryk skal du søge læge før du starter med at dykke.

 

Frigiver stress

Mange oplever, at verdenen ”næsten forsvinder” når de er ude og dykke. Fokus fjernes fra hverdagens små skamysler. Faktisk er det netop det konstante fokus på små eller større opgaver som giver anledning til stress. Det er ikke nødvendigvis, at man faktuelt har mange timers arbejde eller lignende. Det er en situation, hvor det eneste der fylder er opgaver, man ikke har kapaciteterne til at løfte, selvom man føler sig forpligtede til det. På netop den front kan dykning hjælpe, for det er næsten umuligt at tænke på noget under vandet end vejrtrækningen og det man observerer. Man får en afslappet og rolig hjerne og oplever en form for harmoni i kroppen oftest. Det giver således hjernen og kroppen en mulighed for at slappe fuldstændig af, hvilket virker stress frigivende. 

Skriv et svar