flyskræk - Topsund

Vidste du at ca. hver 3. person lider af flyskræk? – Men har vi nogen grund til det og hvad er egentlig årsagen til at vi synes det er så farligt? Her kan du læse om hvorfor og hvilke hjælpemidler der er for at du kan få en behagelig flyvetur. 

Hvorfor har vi flyskræk?

Der kan være mange årsager til at man har flyskræk. Ikke nok med alle de actionfilm der findes nu til dags, hvor fly styrker ned, så får vi til dels svært ved at skelne mellem hvad der er rigtig og forkert. Kan det overhovedet ske i virkeligheden, det der sker på film? – Jo ja, et fly kan styrte ned, men risikoen for at dø i et flystyrt er 1 ud af 11 millioner. Så du kan dulme nerverne lidt ved at tænke på den sammenligning. Faktisk er det den sikreste måde at transporte sig selv på, fordi hvis du tager bilen er riskoen for at dø 1 ud af 5000. Altså er risikoen større ved at dø i en bilen, fremfor at tage flyveren på ferie. 

Nogle gange har man bare ikke nogle valg, det kan være at man har en deadline i forhold til sit arbejde eller en ferie, som gør at man er nødt til at flyve til destinationen.  Det det vil tage flere dage/uger før man når frem, hvis man tager bilen. – Nogle lande eller øer, er det bare heller ikke muligt at køre til. 

Vidste du:

  • Hver 3. person lider af flyskræk

  • Riskoen for at dø i en flyulykke er 1 ud af 11 millioner – I forhold til bilen er risikoen 1 ud af 5000..

flyskræk - Topsund

Årsagen til flyskræk

Der er nogle helt specifikke årsager til at man ikke kan lide at flyve. Nogle af disse årsager er som regel: 

  • Turbulens
  • Frygten for styrt
  • Manglende kontrol
  • Terror
  •  Sikkerhed og fejl på motor

Turbulens

Turbulens er faktisk ganske normalt og ufarligt. Det er noget alle kan opleve, men det kommer helt an på hvordan vejret er. Det har nemlig storme, vind og termiske luftstrømme som skaber turbulens og luftstrømme. 

Turbulens kan være af forskellige grader, alt fra små rystelser til det mere voldsomme hop. Heldigvis er turbulens forsket nøje og derfor er flyverne bygget til at modstå turbulens. Man vil altid kunne mærke det, men det er ganske harmløst, medmindre man ikke når at fastspænde sig. 

Tit når piloten kan se turbulens i sigte, vil der tit navigeres udenom, for at give passagerne en bedst mulig oplevelse. Desuden skal man heller ikke frygte at flyve i tordenvejr, da der ikke kan ske noget ved at et lyn slår ned i flyveren. 

Frygten for styrt

Nogle lider af aviofobi/aviatofobi som er en fobi – Angsten for at flyve. Og det kan være en sammenspil af alle årsager, som gør at man simpelthen får angstanfald, hedeture mm, når man skal flyve. 

Spørger man en person som lider af flyskræk, om hvorfor personen har flyskræk, vil 70% svarer at det er frygten for at falde ned. Logisk nok, er det det værste der kan ske når man flyver. Men vil hvis chancen for at styrte ned er 1 ud af 11 millioner, burde det ikke dulme den værste frygt? 

flyskræk - flystyrt

Manglende kontrol

Nogle har svært at at flyve, fordi man er nødt til at slippe al kontrol og overlade styringen til piloterne. Man kender det måske fra bilen hvor man kan kigge fremad, men det kan man ikke i et fly. Det kan være rigtig svært for mange at slippe den kontrol, og lade sig underkaste sig af piloternes ekspertise, kendskab, viden og erfaring. 

Heldigvis har flyet en masse funktioner selv, som gør det sværere at lave menneskelige “dummefejl”. Piloterne skal desuden til en prøve hver halve år, som viser om de stadig har kundskab til at være en god pilot. Så med det i bagtankerne, så kan du trygt overlade din skæbne i piloternes hænder, for de ved hvad de gør og har styr på flyet, også selv i alarmerende situationer, da de er blevet oplært i hvad de skal gøre. 

 

flyskræk - topsund

Terror

Desværre er dette et punkt for sig selv. Terror er noget der er kommet mere fokus på siden episoden d. 9/11 i Amerika. Siden da har skænket tanken om det kan ske på ens fly, men heldigvis for det sker det yderst sjældent at fly bliver kapret af terrorister.

Faktisk, for at gøre det mere visuelt, så sker der blot ét enkelt terrorangreb ombord på flyet pr. 16.553.385 flyafgange, en statistik ifølge Nate Silver. 

Derudover er der skarp kontrol i lufthavnene, for at undgå terror. 

terror - flyskræk

Sikkerhed og fejl på motor

Der kan også være tekniske årsager til at man har flyskræk. Tanken om at motorerne går ud, at der er fejl på flyet eller andet, kan være en frygt der sidder hos mange. – heldigvis for det, bliver der foretaget stribevis af test. Fx. er der internationale test der skal foretages inden hvert enkelt fly letter. Reglerne er skrappe og der er ingen “det går nok”-udtalelser, hvis der er noget der ikke lige er som det plejer.

Flyet testet også for en masse inden det er lovligt at flyve med og det skal også leve op til en masse internationale skrappe regler. Fx. bliver flyet testet for en stress-test, hvor de afprøver flyet i en værst tænkelig situation, hvor det skubbes til vingerne, igennem den værste turbulens mm. Nogle gange testet flyets vinger ved at det bøjes indtil de knækker, (ved 45 grader), for at se hvor meget vingerne kan klare. 

Hvad kan man gøre for at få en god oplevelse? 

Der findes heldigvis mange redskaber som gør at man kan gå en god oplevelse når man flyver. Nogle har gener og smerter når der skal trykudlignes og det er der heldigvis hjælp til. Man kan nemlig få nogle ørepropper som automatisk trykudligner, så man undgår de værste gener. 

EarPlanes - Voksne

EarPlanes-flyskræk

Ørepropper

Lider du af luftsyge - 30 stk.

GoTur - luftsyg

Fafe - Rejsepillen - Mod uro i maven

rejsepillen - flyskræk

Skriv et svar