1. Foretag dine indkøb på fuld mave
En undersøgelse foretaget af JAMA Internal Medicine påviser, at det er en god idé at foretage dine indkøb på fuld mave. Det gør nemlig, at du er mindre tilbøjelig til at foretage impulskøb. Impulskøb sker, når vi ubevidst lader os styre af vores basale behov og lyster. På den måde kan du hurtigt risikere at handle efter, hvad du allermest har lyst til, fremfor det du ved, at du mangler.
1. Drik et glas vand og snup en gajol
Inden du tager afsted til butikken, kan du drikke et glas vand. Dette skaber en mæthedsfornemmelse i tråd med punkt 1. Et glas vand inden indkøb, kan også få dig til at blive tissetrængende undervejs, når du går rundt i butikken. Derfor vil du være tilbøjelig til at skynde dig, fordi du – nåh, ja – skal hjem og tisse!
Hvis du har en lille snack i form af en Mentos eller en Gajol, kan du tage sådan en, inden du går ind i butikken. På den måde vil du tilfredsstille din belønningscenter i hjernen, som ellers får dig til at falde for søde fristelser.
2. Tag på indkøb 20 minutter før lukketid
Hvis du træder ind i butikken 20 minutter før lukketid, skaber du en begrænset tidsramme. Det vil sige, at du ganske enkelt er nødt til at finde de ting, du har skrevet på din indkøbsliste. Du har ikke tid til at slentre og falde over fristelser. Tiden tæller ned et minut ad gangen.
3. Medbring et mindre net til dine indkøb
I stedet for at lægge dine varer i butikkens kurv eller indkøbsvogn, kan du medbringe dit eget net. Det har to fordele. Den første er, at når du benytter dit eget net, kan du hele tiden holde øje med, hvor fyldt nettet er, og omtrent hvor meget plads der er tilbage til resterende varer. Den anden er, at hvis du medbringer et mindre net, vil du skabe en begrænsning for dig selv. Du ved, at når du går fra butikken, skal dine varer kunne være i nettet. Hvis nettet er af mindre størrelse, har du slet ikke plads til at impulskøbe en masse andre unødvendige ting.
4. Skriv en indkøbsliste
Dette punkt er ret simpelt, men kræver en del selvdisciplin. Skriv en indkøbsliste – og hold dig til den! Hjemmefra skriver du kun de absolutte nødvendigheder, som du står og mangler. Hold dig til listen. Kryds af undervejs. Når du er nået igennem, går du til kassen. Simpelt, ikke?
6. Betal med kontanter
Hvis du tager eksempelvis 300 kr. med i kontanter, og lader kortet blive hjemme, er du nødt til at forberede dig lidt på forhånd. Det kræver, at du ved, hvad du skal indkøbe, og hvor meget det løber op i. I butikken betyder det ganske enkelt, at du ikke har råd til at foretage impulskøb. En god idé er naturligvis at regne ud, hvor meget dine planlagte indkøb bliver, inden du tager afsted. På den måde kan du tage et tilsvarende beløb i kontanter med.
Dette er også en god måde at tjekke efter med bonen, om du har fået varerne til det, du foventede. Oftest kan butikker have glemt at sætte reklamerede tilbudsvarer ned til tilbudsprisen. Her er der faktisk potentielle småpenge at hente.
7. Overfør det minimale til din hævekonto
Hvis du sværger til dit kort, kan du rykke lidt rundt på beløbende hos din netbank, inden du tager til butikken. Som ved punkt 6 kræver det, at du har en idé om, hvor meget dine indkøb bliver totalt. Derefter kan du have dette beløb stående på din hævekonto, så du ganske enkelt ikke kan betale, hvis du skulle impulskøbe i butikken, og beløbet overstiger det, du har stående på din konto.
8. Foretag dine indkøb når du har travlt
Dette har samme effekt som punkt 2. Hvis du køber ind, når du har travlt, vil dit tankemønster fokusere på at få det overstået. Det bliver derfor i stedet en pligt, som du skal have klaret. Kombineret med en indkøbsliste, vil du gå målrettet gennem butikken efter de varer, du har sat dig for at købe. Og så er det hurtigt ud igen! Du vil ikke en gang have skænket diverse fristelser undervejs en eneste tanke.
9. Lav et ugebudget og køb ind sidst i måneden
Sæt penge af til at overskue den kommende uge. Læg et budget og find ud af, hvor meget du skal lægge til siden, til at kunne foretage dine planlagte indkøb. Derefter skal du handle ind sidst på måneden, hvor du muligvis har færre penge at gøre godt med. Det vil få dig til at tænke mere over dit forbrug. Du har lettere ved undgå fristelser, fordi det er unødvendigt forbrug i din nuværende økonomiske situation.
10. Foretag indkøb med din bedre halvdel
Dette kræver, at I aftaler, at din bedre halvdel – om det så er en kæreste, ægtefælle eller partner in crime – tager med dig ud at handle, med det formål at agere stopklods. Betragt personen som din lille helligånd på den ene skulder, som konstant fortæller dig, at du ikke skal smide en pose slik i indkøbskurven, men i stedet holde dig til indkøbslisten.
Butikkerne vil gerne have, at du køber mere
Som du måske har hørt før, så benytter supermarkederne mange snedige fiduser til at få dig til at købe mere, falde for fristelser og lade dig overforbruge af impulshandlinger.
Du skal længere ind...
Et supermarked er eksempelvis indrettet på en sådan måde, at de mest typiske dagligdagsvarer er placeret længst inde i butikken. På den måde er du nødt til at gå hele butikken igennem for en liter mælk eller en pakke smør. Undervejs passerer du et slaraffenland af fristelser, og det er intentionen. Det øger risikoen (for dig) eller chancen (for butikken) for, at der dumper et par produkter ned i kurven eller indkøbsvognen på vejen frem og tilbage, som du ikke havde til hensigt.
Desuden er nødvendighederne oftest også placeret langt fra hinanden, så du er nødt til at gå på jagt efter æg eller mel i butikken. Jo længere tid, du brugere i butikken, jo højere risiko er der også for, at du bruger flere penge og falder over flere fristelser.
Gulvet hælder
Butikkerne benytter sig også af dette smarte trick, hvor gulvet hælder. Det handler kun om en meget lille procentdel. Men fysisk og psykisk vil vi mennesker, ligesom en lille, rund kugle, være tilbøjelige til at gå med hældningen, og derfor går vi naturligt længere ind i butikken. Med det formål, at vi skal ud igen og falde over alle fristelserne på vejen.
Fristelser ved kassen
Du genkender helt sikkert det scenarie, at du står i kø ved kassen ved siden af slikposer, standere med fristelser og andet sødt, som lige så stille kalder på dit nævn og tikker om at komme med hjem. Dette er butikkernes strategi til at få dig til at impulskøbe. Det er også derfor, at du finder ugeblade og magasiner ved kassen. Vi er lette ofrer, som uden at blinke kan se det behagelige scenarie for os, at vi sidder og slapper af, læser i et blad og snacker på noget sødt.
Det er naturligvis også henvendt børnene, som utålmodigt i køen har tid til at tikke om slik og sødt. Se bare hvor farveprodukterne oftest er. 83% af forældre kender til dette scenarie med deres børn. 75% af disse forældre har oplevet at lade børnene få sin vilje. Tankevækkende!
Frugt og grønt i starten af butikken
Når du besøger en butik, går du nærmest direkte ind i kasser med frugt og grønt som det første. Dette giver ikke mening for os som handlende, da vi oftest tænker det ind i, at frugt og grønt har let ved at blive mast og skadet, hvis vi skal købe det som det første, og det ligger nederst i kurven.
Det er dog en ganske bevidst strategi fra butikkens side. For frugt og grønt skal vi have, hvis vores indkøbsliste siger det. Og ved at starte indkøb med at købe frugt og grønt, bliver vi i godt humør og går videre i butikken med følelsen af, at have gjort noget godt og taget det rigtige og sunde valg. Denne opmuntring gør, at vi er i risikozonen for at foretage mindre sunde valg efterfølgende.
Priserne
Dette har du muligvis aldrig lagt mærke til før, men butikkerne benytter forskellige måleenheder. Eksempelvis gram det ene sted og kilo det andet. Det gør det svært at gennemskue, hvad der kan betale dig, da det er sværere at sammenligne priser.
FIRE FOR TRE! Kender du det? Man føler, at man slår til og får en masse ud af massetilbud. I virkeligheden skulle man kun have én, og man går derfra med to eller flere og færre penge, end hvad en enkelt havde kostet. Butikkerne er også så snedige, så de justerer priserne. 1 for 10 kr. og 2 for 20 kr. er ikke noget godt tilbud. Men hvis man hæver prisen til 12 kr. for 1, sparer man pludseligt 4 kr. ved at købe 2 for 20 kr. Eller gør man?
Man siger, at vi kender de typiske priser på 20 forskellige varer. Alt derudover er komplet ukendt. De 20 varer er derfor oftest til lavere priser, hvor alt det andet, som vi ikke kan gennemskue, er sat langt højere end nødvendigt.
Tilbudsenderne lokker dig
De forskellige midtergange i en butik har typisk en hovedgang i hver ende. For hver ende af hver midtergang finder du typisk prangende gule tilbud. Grunden til dette er, at vi i højere grad falder over for diverse tilbud på den måde, modsat hvis disse tilbud var placeret i midten af hver midtergang. Pas derfor på tilbudsenderne på din vej gennem butikken.
Dine sanser er på overarbejde
Butikkerne kæler for dine sanser på flere måder. Det kan vel ikke være nogen tilfældighed, at bagværk er placeret ved indgangen?
Duftende fristelser under indkøb
Dufte er forbundet med vores hukommelse. I butikker benyttes dufte til at skabe behagelige minder. Dette opmuntrer dig til at foretage impulskøb. Det er også derfor, at du i de fleste butikker mødes af dufte af friskt bagværk som noget af det første. Du mindes om dejlige morgener og hygge. Før du ved af det, har du en pose croisanter i din indkøbsvogn.
Undersøgelser har vist, at du, ved at se på reklamer af fødevarer, i højere grad vil have lyst til det afbillede, hvis du samtidig fokuserer på, hvordan det dufter. Pas derfor på velkendte duftsymfonier i bagerafdelingen, parfumeafdelingen og slikafdelingen!
Lyt til den dejlige musik
Kan du huske, hvilken musik de spillede, sidste gang du var i en butik? Din yndlingssang? Intet? Du husker det muligvis ikke, men det har muligvis påvirket din adfærd i butikken. Langsomt og behageligt musik får de handlende til at være i længere tid i butikken. Hurtig og stressende musik har den modsatte effekt. Butikkerne benytter sig naturligvis af førstnævnte. Som nævnt tidligere, er du i højere grad tilbøjelig til at foretage flere impulsindkøb, jo længere du er i butikken. Hvorfor ikke påvirke dig til dette med behageligt baggrundsmusik, mens du lader dig lokke.
Smagsprøver ved indkøb
Alle er vilde med gratis ting. Undersøgelser viser, at 75% af handlende takker ja til smagsprøver i butikken. Det giver måske sig selv, at hvis vi har mulighed for at smage noget, vi ellers ikke ville havde smagt, og som vi synes om, så kan produktet ende i kurven. En god oplevelse skaber salg.
Men med den gode oplevelse hører det vigtigste til: Den søde sælger! Hvis du får tilbudt en gratis smagsprøve af en smilende og snaksaglig person, er du tilbøjelig, ganske ubevidst, til at få følelsen af at gøre noget i gengæld. Det gør du ved at købe produktet.
Det mest lokkende er i øjenhøjde
Alle de produkter! Et supermarked er en farveladefest af farveindtryk. Butikkerne placerer de flotteste og mest lokkende produkter i øjenhøjde, så det er det, du ser først. Disse produkter er typisk også i den dyrere ende, i forhold til produkterne, som er hensat til de nederste hylder.
For slet ikke at snakke om alle fristelserne i børnehøjde. Alene morgenmadsprodukter lokker børn med sjove figurer på æskerne. Undersøgelser viser, at hvis børn har mulighed for at skabe øjenkontakt med figurer på produkter, vil de skabe en følelsesmæssig forbindelse, som vil få dem til at foretrække netop det produkt over andre.
Kilder:
bbc.co.uk