Hvor meget ingefær må man spise om dagen?

Ingefær er blevet et populært supplement til idéen om den sunde livsstil. Roden og dens safter indtages i højere grad i dag, især i vinterhalvåret, for at modvirke feber og influenza. Et boost til immunsystemet. Men hvorfor er det sundt? Og hvor meget må du egentlig spise dagligt? Det er to ting, vi sætter fokus på i denne artikel.


HVAD ER INGEFÆR GODT FOR?

Det er først og fremmest relevant at fokusere på, at ingefær ikke er en skadelig spise. Men er det sundt? Ja! Den knoldede rod indeholder antioxidanter. Antioxidanter er i kroppen med til at bekæmpe de frie radikaler. Kort fortalt, er dette en gavnende effekt, da de frie radikaler er med til at foresage forskellige helbredsproblemer. Indhodlet af antioxidanter i ingefær ligger på omkring 3,85 mmol pr. 100 gram, hvilket er højere end i mange andre krydderurter.

Ingefær har også en antiinflammatorisk virkning. Inflammation kan sammenlignes med en betændelsestilstand i kroppen, som opstår som en modreaktion på irritation af immunforsvaret. Det bliver især et problem, hvis denne tilstand er for voldsom i en længevarende periode. De høje inflammationsniveauer er gode at bekæmpe, eftersom de er forbundet med udviklingen af sygdomme som:

  • Hjerte-karsygdomme
  • Åreforkalkning
  • Sukkersyge
  • Gigt
  • Kræft
  • Colitis
  • Parkinsons

Gingeroler i ingefærroden er stærkt antiinflammatoriske. Man kan øge indtaget med den antiinflammatoriske virkning ved eksempelvis at drikke et ingefærshot dagligt som supplement til morgenmaden. Ingefæren kan også inkorporeres som en fast ingrediens i køkkenet.

Positiv effekt

  • Kvalme og opkast forårsaget af behandling mod HIV/AIDS. Undersøgelser viser, at hvis du indtager ingefær dagligt, i en periode på 14 dage, 30 minutter før hver behandling, nedsætter det risikoen for kvalme og opkast.
  • Smertefuld menstruation. Undersøgelser viser, at et indtag af ingefær på 500-2000 mg, i løbet af de første 3-4 dage af menstruationscyklussen, mindsker smerter hos kvinder og teenagere i de smertefulde menstruationsperioder. Specifikke doser er blevet anvendt, hvilket omfatter 500 mg ingefær tre gange dagligt. En særlig ingefærekstrakt (Zintoma, Goldaru) af 250 mg fire gange dagligt. Doserne blev givet ca. 3 dage fra begyndelsen af menstruationsperioden. Ingefærekstrakten (Zintoma) synes at have samme virkning som medikamenterne Ibuprofen og mefenaminsyre.
  • Morgen/Graviditetskvalme. At indtage ingefær oralt lader til at reducere kvalme og opkast hos nogle gravide kvinder. Det virker muligvis langsommere eller mindre effektivt som andre midler mod kvalme. Det er et valg og en beslutning at tage naturmedicin under graviditet. Snak altid med din læge om mulige risici.
  • Slidgigt. Nogle undersøgelser viser, at et indtag af ingefær kan reducere smerter en smule. Et indtag på 250 mg af et specifikt ingefærekstrakt (Zintona) fire gange dagligt kan reducere slidgigtsmerter i knæet efter 3 måneder behandling. Andre undersøgelser har påvist, at anvendelse af et andet ekstrakt (Eurovita Extract) reducerer smerter ved opretstående stilling, gang og generel stivhed.
  • Kvalme og opkast efter operation. De fleste kliniske undersøgelser viser, at et indtag af 1-1,5 gram ingefær, en time før en operation, reducerer kvalme og opkast i de første 24 timer efter operationen. Ingefæren reducerer med op til 38%. Ingefærolie på 5% blev i et forsøg påført  patienters håndled, hvor dette sandsynligvis reducerede kvalmen hos hele 80% af patienterne.
  • Svimmelhed. Et indtag af ingefær lader til at reducere svimmelhed – herunder kvalme.

Ikke tilstrækkeligt bevis

  • Muskelsmerter forårsaget af træning. Forskning viser, at indtagelse af ingefær ikke reducerer muskelsmerter i forbindelse med træning. Det hjælper ligeledes ikke at tage ingefær for at behandle eller forhindre muskelsmerter efter træning.
  • Forebygge af transport- og søsyge. De fleste undersøgelser tyder på, at et indtag af ingefær 4 timer før en rejse ikke forebygger- eller forhindrer transportsyge. Nogle forsøgspersoner har dog rapporteret om, at de følte sig bedre, men de egentlige målinger viste det modsatte. I en undersøgelse synes ingefær dog at være mere effektiv end lægemidlet Dimenhydrinat, ved at reducere maveforstyrrelser forbundet med bevægelser under transport.

Kræver mere forskning

  • Pludselig respirationssystemsvigt. 120 mg ingefærekstrakt. dagligt, i op til 21 dage, øger antallet af dage uden respirationsstøtte. Det øger mængden af næringsstoffer og reducerer tiden i intensivpleje hos personer med pludselig respirationssvigt. Ingefærekstrakt synes ikke at påvirke dødsfrekvensen hos mennesker med denne tilstand.
  • Kvalme og opkast på grund af kemoterapi. Der er modstridende beviser for effektiviteten af ingefær mod kvalme og opkast forårsaget af kemoterapi i forbindelse med kræft. Nogle undersøgelser viser, at et oralt indtag af ingefær reducerer kvalmen forårsaget af kemoterapi. Anden forskning viser dog ingen konkrete fordele. Årsagerne til de modstridende resultater kan være typen af kemoterapi og kvalme, som den enkelte person får.
  • Kronisk obstruktiv lungesygdom. Forskning viser, at et indtag af to kapsler af et specifikt kombinationsprodukt, som indeholder ingefær, to gange dagligt i 8 uger, ikke forbedrer respiratoriske symptomer hos mennesker med denne sygdom.
  • Diabetes. Der er ingen beviser for virkningen af ingefær på blodsukkeret hos mennesker med diabetes. Nogle undersøgelser tyder på, at indtagelse af ingefær dagligt i to opdelte doser i 8 uger reducerer insulinniveauerne, men ikke blodsukkerniveauet. En anden undersøgelse viser, at ingefær påvirker blodsukkeret, men ikke insulinniveauerne. Selvom det ikke er klart, kan de to modstridende resultater skyldes den anvendte dosis, eller det tidspunkt, patienterne har fået diagnosticeret diabetes.
  • Dårlig mave. Forskning tyder på, at en enkelt dosis på 1,2 gram ingefærrod i pulverform, en time før et måltid, øger hastigheden for, hvor hurtigt mavesækken tømmes.
 
 
  • Alcohol hangover. Early research suggests that taking a combination of ginger, pith of Citrus tangerine, and brown sugar before drinking decreases symptoms of alcohol hangovers, including nausea, vomiting, and diarrhea.
  • High cholesterol. Research suggests that taking 1 gram of ginger three times daily for 45 days lowers triglyceride and cholesterol levels in people with high cholesterol.
  • Insect bites. Early research suggest that applying Trikatu to the skin, which contains ginger, long pepper, and black pepper extracts, does not reduce mosquito bite size.
  • Irritable bowel syndrome (IBS). There is inconsistent evidence about the effects of ginger on IBS symptoms. Some research suggests that taking ginger daily for 28 days does not improve symptoms. However, other research suggests that using an herbal mixture containing English horsemint, purple nut sedge tuber, and ginger tuber three times daily for 8 weeks is as effective as the drug mebeverine at reducing IBS symptoms. But it’s not clear if ginger or the other ingredients promote symptom relief.
  • Joint pain. Research shows that taking capsules of a specific combination product (Instaflex Joint Support, Direct Digital, Charlotte, NC) containing ginger for 8 weeks reduces joint pain by 37%. But this product does not seem to reduce joint stiffness or improve joint function.
  • Speeding up labor. Early evidence suggests that bathing in water containing ginger oil does not shorten the length of labor.
  • Migraine headache. Some reports suggest that taking a combination of ginger and feverfew might reduce the length and intensity of migraine pain. However, it is not clear if the effects are from ginger, feverfew or the combination.
  • Recovery after surgery. Evidence suggests that inhaling and applying a combination of lavender and ginger oils to the skin before surgery does not reduce distress in children after surgery.
  • Rheumatoid arthritis (RA). There is some early evidence that ginger might be helpful for decreasing joint pain in people with RA.
  • Trouble swallowing. Evidence suggests that spraying a product containing ginger and clematix root (Tongyan) to the back of the throat improves severe problems swallowing in stroke victims. However, it is not beneficial in people with less severe problems swallowing.
  • Weight loss. Research suggests that taking a supplement containing ginger, rhubarb, astragalus, red sage, turmeric, and gallic acid (Number Ten) daily for 8 weeks does not increase weight loss or reduce body weight in people who are overweight. But other research suggests that taking a combination supplement (Prograde Metabolism) containing ginger and other ingredients twice daily for 8 weeks reduce body weight, fat mass, waist circumference and hip circumference, when used along with dieting. But it’s not clear if ginger is the cause for the weight loss.
  • Anorexia.
  • Bacterial infection of the intestine (Cholera).
  • Baldness.
  • Bleeding.
  • Colds.
  • Discontinuing use of drugs called selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs).
  • Flu.
  • Loss of appetite.
  • Toothaches.
  • Other conditions.
More evidence is needed to rate ginger for these uses. 

Pas på disse Interaktioner!

  • Medikamenter, som sænker blodkoagulation. Ingefær kan sænke blodproppen. Hvis du tager ingefær sammen med medicin, som sænker blodkoagulation, kan det øge risikoen for blå mærker og blødninger.
  • Indholdsstoffet Phenprocoumon. I Europa anvendes dette stof til at forsinke blodproppet. Ingefær kan have samme effekt, hvorfor en kombination kan resultere i en øget risiko for blå mærker og blødninger. Sørg for at kontrollere blod regelmæssigt.
  • Indholdsstoffet Warfarin. Dette stof har samme anvendelsesformål som ovenstående. Warfarin benyttes til at sænke blodpropper. En kombination øger risikoen for blå mærker og blødninger. Det er vigtigt, at du kontrollerer dit blod regelmæssigt.

Vær opmærksom

  • Medicin mod diabetes. Ingefær kan reducere blodsukkeret, hvilket diabetesmedicin også bruges til. Hvis du derfor også indtager ingefær, kan dit blodsukkerniveau ende med at blive for lavt.
  • Medicin mod forhøjet blodtryk. Ingefær kan reducere blodtrykket på en måde, som ligner effekten af noget medicin mod blodtrykket og hjertesygdomme. En kombination kan derfor resultere i et for lavt blodtryk eller en uregelmæssig hjerterytme.

HVOR MEGET INGEFÆR OM DAGEN?

Børn under 2 år
Ingen ingefær

Der er forskellige anbefalinger mellem børn, voksne og gravide. Det anbefales ikke at give ingefær til børn under 2 år.

Gravide
1 gram

Hvis man er gravid, anbefales det at nedsætte mængden til højst 1 gram om dagen. Gravide kan dog også gøre gavn af roden. Man kan indtage 250 milligram ingefær, fire gange om dagen, for at reducere graviditetsrelateret kvalme og lignende ubehag.

Børn mellem 2-6 år
2 milligram

Børn mellem 2 og 6 år bør ikke spise mere end 2 milligram om dagen. Dette er dog kun vejledende, eftersom indtaget reguleres efter kropsvægt. Derfor er det vigtigt at fastlå med en specialist, hvor meget netop dit barn kan indtage.

Voksne
4 gram

Voksne kan generelt spise i større mængder, hvilket svarer til 4 gram om dagen. Denne anbefaling er ikke kun baseret på ren ingefær. Den inkluderer ligeledes andre fødevarer, hvor ingefær indgår som en ingrediens, som eksempelvis ingefærkiks, ingefærøl og ingefærslik.

Hvis du vil synde på den sunde måde, kan du eksempelvis få lækre Nairn’s Havrekiks med Ingefær.

KØB HER

Sideeffekter og begrænsninger

Man kan opleve en række naturlige sideeffekter ved at spise ingefær. Der er typisk ikke nogen grund til bekymring ved sideeffekterne, da de typisk går over af sig selv. Hvis man oplever alvorlig eller vedvarende smerte i maven, skal man kontakte læge eller anden specialist. De normale sideeffekter ved indtagelse af ingefær:

  • Milde mavesmerter og opstød
  • Kvalme
  • Halsbrand

De mindre hyppige, men naturlige:

  • Diarré
  • Mavekramper
  • Oppustethed

Ved særlige tilfælde anbefales det umiddelbart at begrænse indtaget. Dette gør sig gældende, hvis du eksempelvis har galdesten, hvorfor du skal kontakte en læge før indtag. Ingefær kan i værste tilfælde forværre symptomerne. Undgå ligeledes at spise ingefær, hvis du har:

  • Hjerteproblemer
  • Blødningsforstyrrelser
  • Diabetes

Det anbefales ligeledes ikke at spise ingefær, hvis man tager blodfortyndende medicin. Denne kombination øger risikoen for blå mærker og blødningskomplikationer. Ingefær kan i kombination med diabetesmedicin og medicin mod forhøjet blodtryk sænke blodsukkeret og blodsukkerniveauet kritisabelt.

Frisk eller tørret?

Ingefær

Man skelner typisk mellem den friske og tørrede ingefær. Smagen på de to varianter er meget forskellig. Den friske har en intens og markant smag og benyttes typisk i måltider i revet eller snittet form. Det er den friske, man benytter til at lave shots, og i forbindelse med te med citron. En fordel ved den friske variant er, at den kan virke lindrende på gigtsmerter. Den tørrede variant anskaffes oftest som stødt og er velegnet til at benytte i forbindelse med eksempelvis bagværk.

Hvis du ikke har mod på at kaste dig ud i at lave de sunde ingefærshots på egen hånd, kan du i stedet købe en æske med 15 stk. – en til hver dag.

KØB HER

Hvor kan man købe ingefær?

Ingefær er i dag en udbredt spise. Man kan købe roden i både rå og stødt form i de fleste dagligdagsbutikker, supermarkeder og helsekostbutikker. Det anbefales altid at købe det økologisk, hvis det er muligt. Oftest er det billigt at købe ingefærrødder i thailandske eller vietnamesiske supermarkeder, da kiloprisen disse steder er lavest.

Hvis du foretrækker den flydende form, kan du vælge forskellige slags te med ingefærsmag. En af de mest populære mærker inden for te er Pukka, og de har lavet en Pukka Three Ginger Te, som har til formål at opfriske og holde kroppen i balance. Yogi er et andet kendt mærke, som med teen Tea Ginger med sort peber har skabt en mere krydret version. Hvis du i højere grad ønsker et tungere sundhedsboost, skal du gå efter Higher Living Ginger Kick med en mild men skarp smag.

Det er dog ikke alle, der kan lide roden i flydende form. Derfor kan du også indtage det som et kosttilskud i tabletform. De tre mest populære tablettilskud er fra LongoFutura Ginger og Nani.

Skriv et svar