Hvor meget ingefær må man spise om dagen?

Ingefær er blevet et populært supplement til idéen om den sunde livsstil. Roden og dens safter indtages i højere grad i dag, især i vinterhalvåret, for at modvirke feber og influenza. Et boost til immunsystemet. Men hvorfor er det sundt? Og hvor meget må du egentlig spise dagligt? Det er to ting, vi sætter fokus på i denne artikel.


Hvad er ingefær godt for?

Det er først og fremmest relevant at fokusere på, at ingefær ikke er en skadelig spise. Men er det sundt? Ja! Den knoldede rod indeholder antioxidanter. Antioxidanter er i kroppen med til at bekæmpe de frie radikaler. Kort fortalt, er dette en gavnende effekt, da de frie radikaler er med til at foresage forskellige helbredsproblemer. Indhodlet af antioxidanter i ingefær ligger på omkring 3,85 mmol pr. 100 gram, hvilket er højere end i mange andre krydderurter.

Ingefær har også en antiinflammatorisk virkning. Inflammation kan sammenlignes med en betændelsestilstand i kroppen, som opstår som en modreaktion på irritation af immunforsvaret. Det bliver især et problem, hvis denne tilstand er for voldsom i en længevarende periode. De høje inflammationsniveauer er gode at bekæmpe, eftersom de er forbundet med udviklingen af sygdomme som:

  • Hjerte-karsygdomme
  • Åreforkalkning
  • Sukkersyge
  • Gigt
  • Kræft
  • Colitis
  • Parkinsons

Gingeroler i ingefærroden er stærkt antiinflammatoriske. Man kan øge indtaget med den antiinflammatoriske virkning ved eksempelvis at drikke et ingefærshot dagligt som supplement til morgenmaden. Ingefæren kan også inkorporeres som en fast ingrediens i køkkenet.

Hvor meget ingefær om dagen?

Der er forskellige anbefalinger mellem børn, voksne og gravide. Børn mellem 2 og 6 år bør ikke spise mere end 2 milligram om dagen. Dette er dog kun vejledende, eftersom indtaget reguleres efter kropsvægt. Derfor er det vigtigt at fastlå med en specialist, hvor meget netop dit barn kan indtage. Det anbefales ikke at give ingefær til børn under 2 år.

Voksne kan generelt spise i større mængder, hvilket svarer til 4 gram om dagen. Denne anbefaling er ikke kun baseret på ren ingefær. Den inkluderer ligeledes andre fødevarer, hvor ingefær indgår som en ingrediens, som eksempelvis ingefærkiks, ingefærøl og ingefærslik.

Hvis man er gravid, anbefales det at nedsætte mængden til højst 1 gram om dagen. Gravide kan dog også gøre gavn af roden. Man kan indtage 250 milligram ingefær, fire gange om dagen, for at reducere graviditetsrelateret kvalme og lignende ubehag.

Hvis du vil synde på den sunde måde, kan du eksempelvis få lækre Nairn’s Havrekiks med Ingefær.

Sideeffekter og begrænsninger

Man kan opleve en række naturlige sideeffekter ved at spise ingefær. Der er typisk ikke nogen grund til bekymring ved sideeffekterne, da de typisk går over af sig selv. Hvis man oplever alvorlig eller vedvarende smerte i maven, skal man kontakte læge eller anden specialist. De normale sideeffekter ved indtagelse af ingefær:

  • Milde mavesmerter og opstød
  • Kvalme
  • Halsbrand

De mindre hyppige, men naturlige:

  • Diarré
  • Mavekramper
  • Oppustethed

Ved særlige tilfælde anbefales det umiddelbart at begrænse indtaget. Dette gør sig gældende, hvis du eksempelvis har galdesten, hvorfor du skal kontakte en læge før indtag. Ingefær kan i værste tilfælde forværre symptomerne. Undgå ligeledes at spise ingefær, hvis du har:

  • Hjerteproblemer
  • Blødningsforstyrrelser
  • Diabetes

Det anbefales ligeledes ikke at spise ingefær, hvis man tager blodfortyndende medicin. Denne kombination øger risikoen for blå mærker og blødningskomplikationer. Ingefær kan i kombination med diabetesmedicin og medicin mod forhøjet blodtryk sænke blodsukkeret og blodsukkerniveauet kritisabelt.

Frisk eller tørret?

Ingefær

Man skelner typisk mellem den friske og tørrede ingefær. Smagen på de to varianter er meget forskellig. Den friske har en intens og markant smag og benyttes typisk i måltider i revet eller snittet form. Det er den friske, man benytter til at lave shots, og i forbindelse med te med citron. En fordel ved den friske variant er, at den kan virke lindrende på gigtsmerter. Den tørrede variant anskaffes oftest som stødt og er velegnet til at benytte i forbindelse med eksempelvis bagværk.

Hvis du ikke har mod på at kaste dig ud i at lave de sunde ingefærshots på egen hånd, kan du i stedet købe en æske med 15 stk. – en til hver dag.

Hvor kan man købe ingefær?

Ingefær er i dag en udbredt spise. Man kan købe roden i både rå og stødt form i de fleste dagligdagsbutikker, supermarkeder og helsekostbutikker. Det anbefales altid at købe det økologisk, hvis det er muligt. Oftest er det billigt at købe ingefærrødder i thailandske eller vietnamesiske supermarkeder, da kiloprisen disse steder er lavest.

Hvis du foretrækker den flydende form, kan du vælge forskellige slags te med ingefærsmag. En af de mest populære mærker inden for te er Pukka, og de har lavet en Pukka Three Ginger Te, som har til formål at opfriske og holde kroppen i balance. Yogi er et andet kendt mærke, som med teen Tea Ginger med sort peber har skabt en mere krydret version. Hvis du i højere grad ønsker et tungere sundhedsboost, skal du gå efter Clearspring Grøn Ingefær Te med en mild men skarp smag.

    

Det er dog ikke alle, der kan lide roden i flydende form. Derfor kan du også indtage det som et kosttilskud i tabletform. De tre mest populære tablettilskud er fra LongoFutura Ginger og Bio Health.

   

 

Kilde: Klogkost.dk, Madforlivet.com og Motion-online.dk

7 meninger om “Hvor meget ingefær må man spise om dagen?

Skriv et svar