Mangel på D-vitamin?

Januar er netop slut, og de lysere dage nærmer sig. Den mørke start på året kan forsage dårligt humør med et drænende underskud af energi. Det er bestemt ikke uden grund. Mangel på D-vitamin kan have indflydelse på både energiniveau og humør. Det er ligeledes en vigtig byggesten til eksempelvis knogler og muskler.


Hvad kan du gøre ved D-vitamin mangel?

Hvis du fra den ene dag til den anden ønsker at gøre noget ved mangel på D-vitamin, kan du øge dit indtag af bestemte fødevarer. Æg og fede fisk som laks, makrel, sild, ål, sardiner m.fl. er rig på D-vitamin. Kroppen er i stand til selv at gøre op for manglen ved at danne vitaminet i huden ved eksponering af sollys. Det praktiske ved netop D-vitamin er, at det er muligt for os at lagre i kroppen. Man kan derfor forberede sig på vinterhalvåret, ved at dyrke sollyset i sommerhalvåret. Kroppen kan derved udnytte- og tære på vitamindepoterne, når dagene med sollys bliver kortere. Man kan ikke fuldstændigt undgå vitaminet i denne periode, da depoterne opbruges, og behovet endnu en gang opstår. Lysmængden i norden er ikke længere tilstrækkelig, hvorfor det er essentielt at spise fødevarer med et højt indhold af D-vitamin.

Anbefalet kosttilskud

d3-vitamin-35-ug_LRGDen lette vej til at gøre op for mangel på D-vitamin er gennem kosttilskud i pilleform. Der findes et stor udvalg af forskellige muligheder, hvor den mest markante forskel er dosen. I den mørke vinterperiode kan du være i stort underskud af D-vitamin, hvorfor Topsund anbefaler Mega Vitamin D kosttilskud. Indholdet pr. tablet svarer til 700% af den anbefalede daglige tilførsel. Det er oplagt, hvis du hverken får sollys i sommerhalvåret og ikke spiser hverken æg eller fisk.

omnimin-pure_LRGEn anden god måde også at få D-vitamin på er, at spise en multivitamin. Topsund har gode erfaringer med Biosym Omnimin Pure, som dækker det daglige behov for samtlige vitaminer. Det er et faktum, at danskerne får for lidt D-vitamin, hvorfor det er oplagt at begynde at indtage kosttilskud dagligt.

Symptomer på D-vitamin mangel

Hvordan ved du, om du mangler D-vitamin? Den første fingerregel er din egen fornemmelse og intuition. Derudover findes der flere symptomer på mangel på D-vitamin, og følgerne kan være alvorlige og mærkbare. De hyppigste symptomer, som de fleste vil mærke til, er humørsvingninger og træthed. De mere alvorlige symptomer kan være svækkelse af muskler, tandforfald og skrøbelige knogler, grundet kalkfattighed, hvilket kan medføre brud og knogleskørhed.

Noget af det essentielle ved D-vitaminets funktion er, at det øger calciumoptagelsen. Denne optagelse er vigtig for tænder og knogler. D-vitamin er ligeledes med til at regulere selve koncentrationen af calcium. Grunden til, at mangel på D-vitamin kan have indflydelse på humør og energiniveau er, at D-vitaminet holder immunsystemet i balance og regulerer blodsukkeret. Hvis dette ikke sker, opstår der ubalance i kroppen.

Hvis du indtager for meget D-vitamin

Hvis du overdoserer i forhold til indtaget af D-vitamin, kan du, på grund af det forhøjede kalcium i blodet, opleve:

  • Hovedpine
  • Kvalme
  • Forstoppelse
  • Nyresten (ved ekstrem overdosering)

Hvis du er i tvivl, kan du tage udgangspunkt i det anbefalede daglige indtag som ligger på 7,5 microgram. For gravide, ammende og ældre gør 10 microgram sig gældende. Det anbefales dog altid at snakke med en læge ved tvivlsspørgsmål.

Kilde: Netdoktor.dk

5 meninger om “Mangel på D-vitamin?

Skriv et svar