Click Here
Vil du annoncere på Topsund.dk? Kontakt os på: Kontakt@topsund.dk

Mangel på D-vitamin?

De mørkere perioder i løbet af året er medvirkende til, at mange går rundt og føler sig i dårligt humør og med et drænende underskud af energi. Det er bestemt ikke uden grund. Mangel på D-vitamin kan have indflydelse på både energiniveau og humøret. Det er ligeledes en vigtig byggesten til eksempelvis knogler og muskler.
Fiskeolie
  • Fragtpris: Gratis fragt
  • Gratis fragt: Gratis
  • Levering: Dag-til-dag
  • Fragtpris: Gratis fragt
  • Gratis fragt: Gratis
  • Levering: 1-3 hverdage
  • Fragtpris: Gratis fragt
  • Gratis fragt: Gratis
  • Levering: 1-3 hverdage
  • Fragtpris: 29 kr.
  • Gratis fragt: 200 kr.
  • Levering: 1-2 hverdage

Opdateret 12. april 2019: Vi har hos Topsund, siden udgivelsen af denne artikel, skrevet om de 9 bedste fiskeolier. Nogle fiskeolier indeholder nemlig D-vitamin. Du kan læse artiklen her: De 9 bedste fiskeolier – og hvor du køber dem billigst. Desuden har vi tilføjet en udsendelse af Sundhedsmagasinet på DR fra YouTube, hvor du kan blive endnu klogere på D-vitamin mangel.

Det kan være den tid på året, hvor vi går ind i en periode med kortere og mørkere dage. Den mørke start på dagene kan forårsage dårligt humør med et drænende underskud af energi. Det er bestemt ikke uden grund. Mangel på D-vitamin kan have indflydelse på både energiniveau og humør. D-vitamin er ligeledes en vigtig byggesten til eksempelvis knogler og muskler.

Hvad kan du gøre ved mangel på D-vitamin?

Hvis du fra den ene dag til den anden ønsker at gøre noget ved mangel på D-vitamin, kan du øge dit indtag af bestemte fødevarer. Fx æg og fede fisk som laks, makrel, sild, ål, sardiner m.fl. Kroppen er i stand til selv at gøre op for manglen ved at danne vitaminet i huden ved eksponering af sollys.

Det praktiske ved netop D-vitamin er, at det er muligt for os at lagre i kroppen. Man kan derfor forberede sig på vinterhalvåret, ved at dyrke sollyset i sommerhalvåret. Kroppen kan derved udnytte- og tære på vitamindepoterne, når dagene med sollys bliver kortere. Man kan ikke fuldstændigt undgå vitaminet i denne periode, da depoterne opbruges, og behovet endnu en gang opstår. Lysmængden i norden er ikke længere tilstrækkelig, hvorfor det er essentielt at spise fødevarer med et højt indhold af vitaminet.

Anbefalet kosttilskud

Den lette vej til at gøre op for mangel er gennem kosttilskud i pilleform. Der findes et stor udvalg af forskellige muligheder, hvor den mest markante forskel er dosen. I den mørke vinterperiode kan du være i stort underskud af D-vitamin, hvorfor Topsund anbefaler Mega Vitamin D kosttilskud. Indholdet pr. tablet svarer til 700% af den anbefalede daglige tilførsel. Det er oplagt, hvis du hverken får sollys i sommerhalvåret eller spiser hverken æg eller fisk.

En anden god måde er at spise en multivitamin. Topsund har gode erfaringer med Biosym Omnimin Pure, som dækker det daglige behov for samtlige vitaminer. Det er et faktum, at danskerne får for lidt D-vitamin, hvorfor det er oplagt at begynde at indtage kosttilskud dagligt. 

Symptomer på D-vitamin mangel

Den første fingerregel er din egen fornemmelse og intuition. Derudover findes der flere symptomer på mangel, og følgerne kan være alvorlige og mærkbare. De hyppigste symptomer, som de fleste vil mærke til, er humørsvingninger og træthed. De mere alvorlige symptomer kan være svækkelse af muskler, tandforfald og skrøbelige knogler, grundet kalkfattighed, hvilket kan medføre brud og knogleskørhed.

Noget af det essentielle ved D-vitaminets funktion er, at det øger calciumoptagelsen. Denne optagelse er vigtig for tænder og knogler. D-vitamin er ligeledes med til at regulere selve koncentrationen af calcium. Grunden til, at mangel kan have indflydelse på humør og energiniveau er, at D-vitaminet holder immunsystemet i balance og regulerer blodsukkeret. Hvis dette ikke sker, opstår der ubalance i kroppen.

Sundhedsmagasinet om D-vitamin mangel (Tilføjet 31. marts 2019)

Se nedenstånde udsendelse fra Sundhedsmagasinet på DR, hvor du får indsigt i- og forståelse af D-vitamin mangel. Udsendelsen varer 25 minutter.

Hvis du indtager for meget D-vitamin

Hvis du overdoserer i forhold til indtaget af D-vitamin, kan du, på grund af det forhøjede kalcium i blodet, opleve:

Hvis du er i tvivl, kan du tage udgangspunkt i det anbefalede daglige indtag som ligger på 7,5 microgram. For gravide, ammende og ældre gør 10 microgram sig gældende. Det anbefales dog altid at snakke med en læge ved tvivlsspørgsmål.

3 overraskende fordele ved D-vitamin

1. bekæmper sygdomme

Ifølge et studie fra 2006, reduceres risikoen for Multipel Sklerose.

Et andet studie fra 2008 har påvist, at det er muligt at nedsætte risikoen for hjertesygdomme.

I 2010 fandt man også ud af, via et studie, at det kan hjælpe med at nedsætte risikoen for at udvikle forkølelse og influenza.

2. reducerer depression

Studier har påvist, at vitaminet spiller en meget vigtig rolle i reguleringen af humøret, og i at holde en snigende depression for døren. D-vitamin kan hjælpe mennesker med depression. Et indtag af vitaminet kan forbedre diverse symptomer i forbindelse med en depression.

Der er desuden fundet en typisk sammenhæng mellem mennesker med angst og depression og mangel på D-vitamin.

3. hjælper med vægttab

Hvis du har et ønske om at tabe dig, eller for den sags skyld undgå hjerteproblemer, bør du overveje et supplement i din daglige kostrutine.

Mennesker, som har et dagligt indtag af kalk og D-vitamin som tilskud, er i stand til at tabe sig mere på kortere tid. Den ekstra kalk og D-vitamin har den funktion, at det virker dæmpende på appetitten.

Overvægtige mennesker, som tager et dagligt supplement, forbedrer deres risiko for potentielle hjertesygdomme.

Fødevarekilder til D-vitamin

D-vitamin

Foto af Trang Doan fra Pexels

Ikke ret mange fødevarer indeholder naturlig D-vitamin. I andre lande er fødevarer befæstet med D-vitamin. Det betyder, at D-vitamin er kunstigt tilføjet en fødevare. Metoden er overordnet ikke tilladt i Danmark. Fødevarer med et naturligt indhold er eksempelvis:

  • Laks
  • Sardiner
  • Æggeblommer
  • Rejer
  • Mælk (Befæstet)
  • Diverse morgenmadsprodukter
  • Yoghurt (Befæstet)
  • Appelsinjuice (Befæstet)

Pas på disse "forhindringer" mod D-vitamin!

Mange faktorer har betydning for, om du får nok D-vitamin via solen. Faktorer som:

  • Hvis du befinder dig et sted udendørs, hvor der er ekstreme mængder af (luft)forurening
  • Brug af solcreme
  • Du befinder dig for meget indendørs
  • Bosat steder med høje bygninger, som blokerer for sollyset
  • Hvis du har mørk hud (jo højere niveau af melanin, jo mindre optages gennem huden)

Et flertal oplever mangel alene på grund af disse faktorer. Også selvom de fleste ikke tænker over det. Det er derfor essentielt at finde andre kilder end solen.

Kasper Ketelsen

Kasper Ketelsen

Kasper Ketelsen er redaktør på Topsund. Han har læst bachelor i ernæring- og sundhedsvidenskab, og har en passion for at berøre alle gavnlige sider af livet med især den sunde livsstil i fokus. For Kasper handler det om at inspirere dig til at tage sunde valg i livet.

Topsund og vores partnere kan få en procentdel af et salg, hvis du køber noget via et link. Læs mere.

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email
Del på print
Print

Læs også

Proteiner

Proteiner – hvad er sundhedsfordelene?

ridebukselår

Farvel til ridebukselår – sådan får du slanke lår

flad mave

Træt af topmaven? – få flad mave uden kirurgi

Superfood pulver

Kokos Natural – naturlig og glutenfri superfood pulver

fedtfrysning

Fedtfrysning – få fjernet fedt uden kirurgi

fordele ved cbd olie

6 ting du ikke vidste om CBD olie

CBD olie er en sund olie, som har potentielle gavnlige egenskaber. I denne artikel kan du læse om 6 ting, som CBD olie før har hjulpet mange med, og derfor kan det potentielt set også hjælpe dig.

blodkredsløbet

Tit kolde fødder eller hænder? Sådan forbedrer du blodkredsløbet

Indhold i denne artikel: Tegn på at blodkredsløbet er dårligtÅrsag til at blodkredsløbet er dårligtRygningTjek dit blodtryk10 gode råd til at få gang i blodkredsløbet1. Drik dig til en god blodcirkulation2. Stå op i stedet

CBD olie og søvn

Kan cannabis olie give dig bedre søvn?

Har du svært ved at sove? Du er bestemt ikke den eneste. Hvis du har forsøgt dig med flere forskellige virkemidler og metoder, bør du muligvis forsøge dig med cannabisolie.

Forkølelse

Forkølelse og hjælpemidler

Hvis du er ramt af forkølelse, kan du trøste dig med, at du ikke er den eneste. Stort set hele danmarks befolkning rammes af forkølelse mindst en gang om året. Nogle er heldige at slippe med en snue om morgenen. Andre må lægge sig under dynen og bliver måske også ramt af andre følgesygdomme.

Indkøb

10 tips til, at du undgår fristelser under indkøbsturen

Dette er vores 10 udvalgte tips til, hvordan du undgår diverse fristelser, når du er ude at foretage dine indkøb. Vi garanterer dig, at du sparer penge, hvis du har en sjæl med en svaghed for fristelser, og du vælger at følge alle 10 tips. God fornøjelse!

© Topsund.dk - 2019