Skip to content

7 råd til hvordan du slipper af med dine menstruationssmerter

Er du kvinde, er chancen for at du kender til menstruationssmerter stor. mange lider meget af det og det er hamrende irriterende og upraktisk. Få her nogle gode råd til at dulme smerterne.
menstruationssmerter

Forhandlere af sund og lovlig CBD olie:

20% rabatkode: Topsund20

20% rabatkode: Topsund20

20% rabatkode: Topsund20

Nogle kvinder lider meget under at have sin menstruation. Det kan forekomme når menstruationen er på vej, eller når man har ægløsning  Det er en ulidelig smerte hos nogen, og kan sammenlignes med veer. Dog skal vi lige huske, at menstruation ikke kun er en dårlig ting, selvom det er besværligt, det er nemlig også et tegn på at kroppen fungerer som den skal, og et tegn på at man nu er en frugtbar kvinde. Så det skal man først og fremmest være stolt over. 

Menstruation er et tegn på at kroppen fungerer som den skal.

Men derfor er det naturligvis ikke sjovt at døje med menstruationssmerter i tide og utide. Nogle kvinder oplever slet ingen smerter overhovedet, men andre kan have milde eller direkte stærke mavesmerter. Heldigvis er der nogle ting der kan dulme de værste smerter, som CBD olie kan. CBD olien har en rigtig god effekt og du kan blive klogere på det hos www.nordicoil.dkmen grundlæggende er det nu rart at vide hvorfor man egentlig får disse smerter. 

Hvad er årsagen til at man får menstruationssmerter? 

Når en kvinde har menstruation, frigiver kroppen prostaglandiner, som går livmodermusklerne til at trække sig sammen og dermed vide livmoderen. Jo mere prostaglandiner kroppen frigiver, jo flere smerter. Nogen kvinder frigiver flere prostaglandiner end andre, og derfor er smerterne også individuelle. Det er også normalt, at man under sine menstruationsmerter også kan få andre gener såsom kvalme, smerter som stråler ned i lårene, rygsmerter og forstoppelse. Dog er det hyppigst at kvinder under 30 år lider af menstruationsmerter.  

Oplever du smerter som er ulidelige, kan det være forårsaget af cyster i æggestokke, eller måske lider du af endometriose, og du bør derfor søge læge!

7 gode råd mod smerterne

Lider du af smerter i underlivet, når det er ved at være den tid på måneden, er der heldigvis hjælp og gode råd at hente: 

1. Smertestillende

Smertestillende er det først du kan gøre, hvis du har smerter i underligt. Men det er ikke bare at tage hvilke som helst piller. Det anbefales at du vælger Ipren, fremfor Panodil. Tag 2 piller 3 gange dagligt, og hvis det ikke tager dine menstruationsssmerter, kan du kombinere med en Panodil.

2. CBD olie

Cannabis kan have en direkte rolle, når man taler om menstruationsmerter. Udover at olien har en lang række andre gode effekter, som du kan læse mere om her. Så har CBD olie en naturlig virkning, da olien har en antiflammatorisk effekt og kan virke på selve prostaglandinsystemet, som er det dropper frigiver under menstruationsperioden. Desuden har man fundet ud af, at phytocannbinoider, som stammer fra selve planten, kan hjælpe med til at regulere og genoprette en sund livmoderfunktion.

3. Forhold dig i ro og undgå stress

Det kan være en god ide at sætte tempoet ned når du kan mærke dine menstruationssmerter. I sær hvis du føler dig stresset, så kan det gå ind og påvirke din krop, så dine smerter bliver værre. Sørg for at du får sovet ordentligt og længe om natten. Læs mere her om hvordan du falder hurtigere i søvn. 

4. Varme

Anskaf dig en varmepude, som du kan bruge i de dårlige periode. Det  hjælper nemlig, at få varme på maven og/eller længden. Varmen gør at vi bedre kan slappe af. Du kan prøve at lytte til afslappende musik imens, som gør at du slapper mere af og minimere din lyst til at spænde i kroppen. Det er heller ikke unormalt at tage et varmt bad når smerterne er ulidelige, men rent økonomisk set, og med tanke på klimaet, så er dette en ikke holdbar løsning. 

Vi anbefaler

5. Motion

Motion er altid godt, men det er især godt hvis du lider af menstruationssmerter. Faktisk er der flere undersøgelser der har påvist, at motion kan lindre smerterne. Årsagen til det er, at når vi motionerer frigiver vi endorfiner (glædeshormoner), og de kan være en stor årsag til at lindre smerterne. Det behøver dog ikke at være flere timers intens træning i fitnesscenteret, det kan også være en lang gåtur, en cykeltur, eller hvis du er til yoga, kan dette også foretrækkes. 

6. Hold dig fra koffein

Undgå drikke der indeholder koffein. Koffein går nemlig dine blodkar til at trække sig sammen, som kan smerterne endnu mere styrke. Så undgå kaffe, energidrikke, sort the, kakao og sodavand. 

7. Spis smerterne væk

Der er lavet nogle undersøgelser der viser, at nogle fødevarer kan minimere menstruationssmerter, både under menstruation og ægløsningsperioden. 

  • Dette kan være grove kulhydrater, som der er i rugbrød, fuldkornspasta, quinoa, bælgfrugter og kerner. Kulhydrater underholder vitaminer, mineraler og gode fibre. 
  • Omega 3 fedtstoffer er også rigtig gode, som man finder i fede fisk, chiafrø, valnødder, græskarkerner. Daglig indtagelse af fiskeolie kan, blandt andet, regulere din krops niveau af prostaglandinerne og sænke smerterne. 
  • Vitaminer er generelt vigtigt, hvis man ikke spiser sundt og varieret. Især B-vitaminer (B6) kan minimere menstruationssmerter. Hvis ikke du er til daglige vitaminer, så spis masser af bønner, fuldkornshvede, kød, mager fisk, kylling, avocado, frøer og sunde nødder. 
Berit Madsen

Berit Madsen

Sygeplejerske hos Topsund

Topsund og vores partnere kan få en procentdel af et salg, hvis du køber noget via et link. Læs mere.

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email
Del på print
Print

© Topsund.dk - 2019