Click Here
Vil du annoncere på Topsund.dk? Kontakt os på: Kontakt@topsund.dk

Søvnløshed kan slå dig ihjel – læs hvad mindre end 7 timers søvn gør ved din krop

Søvnløshed

En tredjedel af voksne verden over får ikke nok søvn og har svært ved at sove. Søvnløshed over længere tid har seriøse og alvorlige konsekvenser for din krop og hjerne. De fleste tror, at 7-9 timers søvn er tilstrækkeligt. Det er endda også anbefalet af læger for de fleste voksne. Andre mener, at de sagtens kan nøjes med færre timers søvn på grund af deres arbejde eller familiesituation med børn. Men faktisk kan man følge en grundantagelse som hedder: “Jo kortere du sover, jo kortere lever du”.

De fleste voksne har faktisk brug for mellem 7-9 timers søvn, og børn har brug for endnu mere, da kroppen kræver en masse energi for at vokse og udvikle sig. Men det kan også sagtens variere, og i sjældne tilfælde kan nogle voksne nøjes med blot en håndfuld timers søvn, hvor andre har brug for 11 timers søvn.

Men uanset dit indre ur, så vil mangel på søvn forårsage fysiske og mentale sundhedsproblemer. Her kan du læse om hele 30 sundhedskonsekvenser af mangel på søvn:

Søvnløshed er forbundet med en højere risiko for visse kræftformer

Søvnløshed

Søvnløshed, søvnproblemer og afbrudt søvn er forbundet med en øget risiko for at blive ramt af visse kræftformer. Især tyktarmskræft og brystkræft er forbundet med mangel på søvn.

Hud heler ikke lige så effektivt efter skader hvis du er træt

Søvnløshed

En dårlig søvnkvalitet er forbundet med kroniske hudproblemer. Hvis du har fået solskader eller andre skader på huden, har huden ikke mulighed for at komme sig fuldstændigt og hele effektivt, hvis du lider af søvnløshed. Aldringstegn på huden kan derfor også skyldes søvnbesvær.

Personer med søvnunderskud har sværere ved at kontrollere impulser, hvilket kan føre til usunde vaner

Personer som ikke kan sove og lider af mangel på søvn har naturligt flere cravings af usunde måltider. De har også sværere ved at modstå mad med et højt kalorieindhold og svært ved at kontrollere deres impulser.

Undersøgelser peger på, at det opstår på grund af en hormonel ubalance som er forårsaget af mangel på søvn og søvnunderskud. Denne ubalance er typisk også forbundet med et højt BMI og fedme.

Søvnløshed kan skabe en følelse af ensomhed

Undersøgelser blandt unge personer viser, at de er i risikozonen for at gå rundt og føle sig ensomme, hvis de samtidig lider af søvnløshed. Det bliver sværere at skabe- og opretholde sociale kontakter med andre mennesker. Der er en større andel af personer, som lider af søvnproblemer, som også giver udtryk for, at de føler sig ensomme.

Det kan desværre hurtigt blive en ond cirkel. Personer som er ensomme har større risiko for ikke at få ordentlig eller tilstrækkeligt med søvn.

Mangel på søvn gør det sværere at tilegne sig ny viden

Hvis du får for lidt søvn forstyrrer det din korttidshukommelse. Det er især et almenkendt problem for studerende. Undersøgelser har endda vist, at en times senere mødetid øger indlæring hos skoleelever grundet mindre træthed.

Men det er ikke kun aktuelt for børn. Søvnmangel har også stor indflydelse på voksnes korttidshukommelse. Flere undersøgelser viser, at voksne som lider af søvnproblemer har sværere ved at huske ord, de har lært, og de har sværere ved at forbedre og udvikle nyligt tillærte egenskaber.

Søvnmangel over længere tid har også indflydelse på din langtidshukommelse

Mangel på søvn og afbrudt søvn kan have store konsekvenser for din langtidshukommelse. Hvis du oplever mangel på søvn over længere tid, kan det med tiden ændre strukturerne i hjernen, som er forbundet med muligheden for at lagre ting over længere tid.

Personer som sover mere glemmer mindre.

Et voksende antal af studier peger på at tegn på alzheimers er forbundet med dårlige søvnvaner

Studier viser, at søvn renser hjernen for et bestemt protein, som ophobe sig i hjernen, når du er vågen. Dette protein er stærkt forbundet med alzheimers. Forskere siger, at mangel på søvn kan føre til en farlig cyklus. Jo flere af disse proteiner, som findes i hjernen, jo sværere er det at nå til et stadie af dyb søvn, hvor hjernen renses for proteinerne. Personer med afbrudt søvn og mangel på søvn har en naturlig tendens til at have en større ophobning af disse proteiner.

Risikoen for hjertesygdomme stiger ved søvnmangel

Mange undersøgelser har påvist, at der er en klar sammenhæng mellem søvnmangel og hjertesygdomme. Mangel på søvn har en tydeligt negativ effekt på dit hjerte. I en undersøgelse blev testpersoner holdt vågne i 88 timer, hvor deres blodtryk steg drastisk. Det samme som sker ved stress  Nogle testpersoner sov 4 timer om natten, hvilket resulterede i en øget hjerterytme sammenlignet med de af testpersonerne, som fik 8 timers søvn.

Søvnløshed gør dig irritabel

Du har sikkert oplevet det før. Hvis du er i underskud af søvn, skal der heller ikke meget til, før du bliver irriteret eller sur. Det er meget naturligt for de fleste. Undersøger viser også, at mangel på søvn gør dig meget irriteret over almindelige omstændigheder, som normalt ikke ville være bemærkelsesværdige.

Jo længere du går uden søvn, jo sværere er det for dig at se klart

Det er ikke unormalt at opleve hallucinationer, hvis du mangler søvn. Du kan også opleve tunnelsyn, hvor omverdenen virker mørkere, og du kun kan se nogenlunde klart i et begrænset område. Du kan også opleve at se dobbelt og synsforstyrrelser. Jo længere perioden er, hvor du ikke får søvn, jo flere visuelle forstyrrelser vil du opleve.

Søvnmangel gør dine reaktioner langsommere

Din reaktionstid er mærkbart påvirket, hvis du ikke får nok søvn. Du har sikkert hørt før, at det er livsfarligt at køre bil, hvis du er træt. Undersøgelser viser også, at atleter og personer som arbejder med beslutningskrævende arbejde udfører deres arbejdfunktion mindre effektivt. De oplever langsommere reaktioner, i forhold til pludselige situationer, og arbejder generelt mindre effektivt.

Det er derfor ingen overraskelse, at personer som mangler søvn er mere klodsede

Du har sikkert før oplevet, at du i din trætte tilstand ikke er helt oppe på dupperne. Undersøgelser viser faktisk, at en søvnløs nat gør risikoen for små, klumsede fejl 20-32% større. Sportsudøvere, hvor præcision er altafgørende, som skydning, laver også flere fejl, hvis de har været vågne over længere tid og mangler søvn.

Dit immunsystem fungerer ikke optimalt

Kender du dit immunsystem? Det er det, der sørger for, at en skade ikke bliver til en infektion. Og det er det, der sørger for, at den syge person ved siden af dig ikke smitter dig. Men mangel på søvn, og bare en enkelt nat uden søvn, svækker dit immunsystem markant. Det er endda bevist, at nye vacciner har en mindre effektiv effekt, hvis du ikke har fået nok søvn.

Overtrætte personer har større risiko for at blive syge

Hvis du undrer dig over, hvorfor du er syg hele tiden, og har følelsen af at opfange hver eneste lille bakterier, er det muligvis på grund af søvnmangel. Undersøgelser viser, at du har tre gange større risiko for at blive syg, hvis du ikke får nok søvn, modsat personer som får tilstrækkeligt med søvn.

Når du er træt, går det ud over dit sex drive

Testeteron er vigtig i forhold til dit sex drive både hos kvinder og mænd. Søvn øger dit testeteronniveau. Vågen tilstand nedsænker testeteronniveauet. Søvnmangel og søvnafbrydelser er forbundet med en reduceret libido og sexuel dysfunktion. Særligt personer med søvnapnø er i risiko.

Trætte personer udtrykker mindre glæde og viser tegn på depression

En større undersøgelse, som inkluderede 909 arbejde kvinder, viste en sammenhæng mellem søvnmangel og dårligt humør. Kvinderne skulle føre dagbog over deres humør. Kvinderne, som ikke fik nok søvn, var generelt i markant dårligere humør. Kvinderne med fredfyldt søvn var også mere glade. Jo mere glad og overskudsagtig du føler dig, jo større chance er der også for, at du sover bedre – og omvendt.

Lider du af søvnløshed, har du også dobbelt så stor risiko for at udvikle en depression. Og modsat kan en optimal søvn hjælpe på depressive tilstande.

Øget risiko for type-2 diabetes

Hvis du er vågen, når din krop allerhelst vil hvile sig og sove, forstyrrer det din metabolisme. Denne forstyrrelse kan øge risikoen for modstandskraft over for insulin og type-2 diabetes. Flere undersøgelser hos voksne viser klare sammenhænge mellem søvnmangel og udviklingen af diabetes. Mere søvn kan også reducere risikoen for diabetes hos voksne.

Træthed og søvnmangel er forbundet med dårlige beslutninger

Søvnløshed

Det er en god idé at sørge for, at du er veludhvilet og har fået tilstrækkeligt med søvn, hvis du skal træffe vigtige beslutninger. En enkelt nat med søvnløshed er forbundet med et udfald som fører til dårlige beslutninger. I stedet for at beskytte sig selv mod tab, har personer en tendens til at søge efter opfyldte mål. Forskellen mellem go og no-go. Pas derfor på med at sæt dig ned for at gamble eller spille om penge foran computeren, når du er træt eller er i en tilstand af mangel på søvn. Det kan koste dig dyrt!

Trætte personer bliver let distraherede

Søvnløshed

Hvis du vil være vågen, opmærksom og klar i hovedet er søvn et krav. Ellers bevæger du dig på blot få sekunder ind i en gråzone, hvor din tilstand hverken kan betegnes for vågen eller sovende. I denne zone er dine muligheder for at være opmærksom forværret, og du bliver let distraheret.

Søvnløshed gør det sværere at snakke normalt

Mangel på søvn kan have indflydelse på din evne til at formulere dig klart og tydeligt og snakke normalt. Det er samme effekt, som hvis du har fået for meget at drikke.

En undersøgelse viste, at personer, som blev holdt vågne i 36 timer, snakkede tvetydigt, uklart og langsomt. De var ikke i stand til at udtrykke deres tanker klart.

Søvnløshed kan føre til flere biluheld

Søvnløshed

At føre en bil i træt tilstand er at sammenligne med at føre en bil i beruset tilstand. Du bør ikke køre bil i nogle af tilfældene!

Det er undervurderet, hvor mange bilulykker, som faktisk skyldes træthed og søvnløshed alene. Det er desværre ganske almindeligt.

Dem som er i særlig risiko, er personer med en arbejdsfunktion som kræver, at de har længere vagter. Eksempelvis lastbilchauffører er i større risiko grundet de lange vagter og lange kørestrækninger. Det er forbundet med en øget risiko for ulykker.

Men generelt bør ingen køre i træt tilstand. Reaktionsevnen nedsættes markant, og det drejer sig oftest om blot få sekunder. 

Træthed er forbundet med overproduktion af urin

Søvnløshed

Når man sover, nedsætter kroppen den normal rutine af urinproduktion. Men hvis du mangler søvn, får kroppen ikke lov til dette, hvilket leder til overproduktion af urin. Denne tilstand kan eksempelvis lede til børn, som tisser i sengen. Hos voksne kan det komme til udtryk ved, at man skal tisse flere gange om natten.

Du har brug for søvn, så dine muskler kan blive stærke

Søvnmangel fører til hormonelle ændringer i kroppen, hvilket gør det sværere for din krop at opbygge og opretholde dine muskler. Mangel på søvn gør det sværere for musklerne at komme sig efter eventuelle skader, hvis du træner. Det kan endda forværre muskeltilstandene.

Hvis du træner, og ønsker stærkere muskler, er det derfor en essentiel del at få en optimal søvn. Når du sover, udløser din krop hormoner, som hjælper musklerne med at vokse sig stærkere og udbedrer eventuelle skader.

Søvnløshed gør det sværere at håndtere smerte

Personer med midlertidige smerter, og særligt kroniske smerter, får oftest ikke nok søvn. Det giver naturligvis mening, da smerter kan forstyrre den rolige søvntilstand. Og når først du er vågnet af smerter, kan det være svært at falde i søvn igen. Nylige undersøgelser peger på, at der er en forbindelse mellem graden af smerter og søvnløshed, og at søvnløshed kan øge personers følsomhed over for smerter.

Du kan opleve inflammatoriske tilstande

Søvnløshed kan skabe inflammatoriske tarmsygdomme og irritable tarmsyndromer. Over 10% af befolkningen oplever dette. Man kan tænke sig til, om det er fordi, at man i den søvnløse tilstand er afslappet i en sådan grad, at man kommer af med ophobet luft i kroppen.

Søvnunderskud giver hovedpine

Man ved stadig ikke helt hvorfor præcist, søvnløshed fører til hovedpine. Men det er en forbindelse, som læger har bemærket i flere år. Migræne kan udløses af søvnmangel og en undersøgelse viste at 36-58% af personer, som lider er søvnapnø, meldte tilbage, at de tit vågner op med kraftig hovedpine. Så man ved ikke hvorfor, man manglende søvn og hovedpine, har en forbindelse, og det ene kan udløse det andet. 

Forstyrret søvn fører til inflammation

Har du en meget forstyrrende søvncyklus, kan det gøre til inflammation, hvilket kan gå hen og forværre astma og hjerte-kar-sygdomme. Vores søvnmønster og vores indre ur, bestemmer ikke kun når vi er trætte eller vågne, men det påvirker også funktionen af hver celle i ens krop. Forskere har fundet ud af, at dårlig søvn, kan forhindre celler i at bekæmpe inflammation. Hvilket også er logisk, hvorfor trætte personer oftest har problemer med inflammatoriske tilstande, som astma, sklerose, kardiovaskulære sygdomme. 

Søvnapnø

Hvis du tit bliver forstyrret af snorken eller lider af søvnapnø, kan det gå hen og give fatale helbredsproblemer på sigt. Især hvis man ikke tager hånd og problemet. Snorken kan være et tegn på søvnapnø, hvis du skulle være i tvivl. Søvnapnø er en søvnforstyrrelse, som man føre til andre problemer over tid. Det skyldes at man har nedsat luftmængde, som kan forstyrre ens hjerte  når man sover. Det kan virke utrolig uhyggeligt at overvære én der stopper med at trække vejret imens han eller hun sover. Men som regel kan der gå op til 1 minut, før personen atter trækker vejret med et ordentligt tryk. Lider du, eller én du kender, af søvnapnø, skal du kontakte din læge, da udsættelse kan føre til andre helbredsmæssige problemer. 

Dårlig søvn forstyrer den genetiske aktivitet

Søvnløshed

Der er flere undersøgelser der påviser at dårlig, eller for lidt søvn, forstyrrer ens normale genetiske aktivitet. I en undersøgelse blandt mennesker der sov mindre end 7 timer om natten, kunne de se at mere end 700 gener, som ikke opførte sig normalt. Heriblandt nogle gener som hjælper til ved at regulerer immun og stresshormonet. Og søvnløshed og stress har en stor sammenhæng. Det viste sig at nogle gener, som normalt arbejder i en fast rytme, faldt ud af rytmen, og nogle gener som normalt ikke arbejder i faste rytmer, begyndte at arbejde i faste rutiner.  

Så konklusionen er at blot en uge uden tilstrækkelig søvn skaber store forstyrrelser i den genetiske aktivitet. 

Du risikerer at dø

Søvnløshed

Det lyder måske lidt barsk, men om ikke andet, er det en realitet du må tage højde for, hvis du er én af dem, som ikke får den nødvendige søvn. Du skal have ml. 7-8 timers søvn dagligt, og hvis du får mindre end det, så har du større risiko for at dø tidligt. Årsagen er at din krop konstant vil leve på energi uden at kunne slappe af, og det er hverken sundt for krop eller hjerte. 

Du er ikke kun i riskogruppen for at dø for tidligt, hvis du sover for lidt, det gælder faktisk også hvis du sover for længe. Så hold dig mellem 7-8 timer, for at sikre dig at din krop kan leve i mange år fremover.

Denne artikel kan indeholde affiliate links. Klik her for at læse vores affiliate politik.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Print

Læs også

Hvorfor skal du bruge flystrømper?

kunstigt juletræ

Kunstigt juletræ vs. ægte juletræ

baobab olie

Baobab olie – forkæl din hud

baobab

Baobab – bliv klogere på livets træ

Søvnløshed

Søvnløshed kan slå dig ihjel – læs hvad mindre end 7 timers søvn gør ved din krop

Tilmeld nyheder

Indtast din e-mail adresse og modtag seneste nyt om artikler og konkurrencer. I december udlodder vi et gavekort på 500 kr. til Sendentanke. Sidst på måneden trækker vi lod blandt alle tilmeldte.

© Topsund.dk - 2018