søvnproblemer

Vi kender alle det at vi skal tidligt op næste dag, man er gået i seng til tiden for at få den søvn man skal have, men man ender med at ligge og vende og dreje sig, fordi man ikke kan falde i søvn. Man kigger på uret, og minutterne flyver afsted, timerne går og man ender med at få en lille mængde søvn. En nat med søvnproblemer. Det var ikke det planen var!

Nogle har det sådan i enkelte tilfældet, men nogle har det faktisk sådan hver dag. Der findes forskellige typer af søvnproblemer, og der er heldigvis råd og tips at hente, hvis du er desperat for at få en normal søvnrytme. 

Hvor mange har søvnproblemer? 

Det skønnes af ca 10-15% lider af alvorlige søvnproblemer. Det varierer i både køn, alder og hyppighed. Dog er der flere undersøgelser der viser, at flere kvinder end mænd lider af søvnproblemer, men nogle mener at det er fordi at mænd ikke fortæller om det. Søvnproblemer er noget der også kommer med alderen. Mange ældre mennesker giver udtryk for at deres søvnkvalitet falder med alderen, da de enten ikke kan falde i søvn, eller vågner tidligere end de regner med. 

Forskere indenfor søvnproblemer, har prøvet et gøre det nemmere at skelne mellem problemer indenfor søvn. Der findes nemlig 2 kategorier indenfor søvnproblemer: Insomni og Hypersomni. 

Insomni

Er når man ikke kan sove. Det gælder når man fx, skal lægge sig til at sove om aftenen, og man ligger og vender og drejer sig. Det kan også være at man vågner tidligere end man har regnet med, som gør at man kan føle sig oplagt og træt det meste af dagen. 

Hypersomni

Er en betegnelse for når man sover for meget. Man kan have den følelse af at man stadig er super træt, selvom man har fået mange timer i løbet af natten, så man har følelsen af at man sjældent føler sig veludhvilet. Dertil kan man opleve, at på trods af rigelig med søvn, så kan man nemt falde i søvn igen, i løbet af dagen. 

søvnproblemer

Inden du overvejer at ringe til lægen, så er der en del ting i ens liv, som kan påvirke ens søvn. Handlinger i ens liv kan påvirke ens krop og dermed søvn, i langt højere grad end man lige går og tror. Nedenstående kan have en direkte effekt på din søvn.

Koffein

Koffein findes i fx kaffe, energidrikke, te og cola. Drikker du dette inden du skal sove om aftenen, kan det sagtens være årsagen til at du ikke kan falde i søvn. Koffein er nemlig et aktiverende middel, som giver én energi, som er den direkte modsætning til hvad kroppen har brug for når du skal slappe af og falde i søvn. 

Medicin

Tager du noget medicin, så kan du undersøge om medicinen indeholder medikamenter, som forårsager søvnproblemer hos dig, især hvis medicinen skal indtages inden sengetid. Er du i tvivl, så spørg din læge, og du vil måske kunne byttet præparatet ud med en anden variant. 

Stress

Stress er en meget hyppig årsag til søvnproblemer, og oftest er søvnproblemer et tegn på at man netop har stress. Tegnene er at når du ligger dig på hovedpuden, at alle tankerne myldrer frem, og det kan have en psykisk påvirkning i den grad, at det holder dig vågen det meste af natten. Mange stress-patienter vågner også i løbet af natten, hvor tankerne atter myldrer frem. Opsøg din læge og kontakt en psykolog så tankerne kan komme ud af dit hovede, så din sjæl kan få fred og ro. 

Er dit soveværelse søvnvenligt?

En anden årsag, og rimelig relevant årsag, kan være at dit soveværelse ikke er indrettet til at give dig den optimale søvn som du har brug for. Sørg for at der ikke slipper noget lys ind gennem vinduerne. Lys kan nemlig gøre det mere svært at falde i søvn, men også at undgå at vågne i løbet af natten. Dette kan gøre ved at sætte mørklægningsgardiner op. Gardinet skal dække hele vinduet, så der ikke slipper lys ind. 

HowToSleepBetter.dk er et firma, som er udrettet specielle mørklægningsgardiner i mærker, Instant-Night, som sørger for at dække lyset i rummet 100%. De har forskellige mål, så tjek deres hjemmeside ud, og find det mål der passer dit eller dine vinduer i soveværelset, eller i hvilket som helst andet værelse. 

Det også være, hvis du ikke ønsker at dække lyset til, at du bare ønsker at benytte dig en sovemaske. Sådan en kan også bestilles her på siden.

Hvordan er din seng, din dyne og hovedpude? 

Det virker måske irrelevant. Men i forhold til en god nattesøvn, er det nemmeste og bedste man kan gøre for sig selv, at investerer sig i en god seng og godt udstyr at sove i, i form af en dyne og pude. 

Sengen vil de fleste gerne have er til den bløde side, men er sengen for blød, kan det på sigt give ryg- og nakkeproblemer. Senge fås i 3 grader. Blød, mellem og hård. For den mest optimale søvn skal din seng være enten mellem eller hård. Madrassen skal kunne give dig den optimale støtte når du ligger, så en god madras, og ikke mindst en god topmadras, vil være det bedste du kan gøre for dig selv. 

 

Hvad kan hjælpe på søvnen? 

Heldigvis er der hjælpemidler at hente. Hvis ikke man ønsker at fylde sin krop med usunde sovepiller, ordineret fra lægen, så findes der altså sundere alternativer. 
 

– Drop eller minimer de ovenstående problemstillinger

– Tag situationen seriøst og prøv at få hjælp, især med stressen, hvis du mener det spiller en stor rolle i dit liv. 

– Find sundere alternativer og find dig en god livstil. 

– Indret soveværelset så det er et rart sted at være og ikke mindst: søvnvenligt!

Sunde alternativer til bedre søvn

Cannabis olie

Cannabis olie er et sundere alternativ til at hjælpe kroppen på bedst mulig vis. Det indeholder kun naturlige ingredienser, og det kan hjælpe mere end bare din søvn, hvis du døjer med andre skavanker også. Cannabisolien sørger for at din krop kommer i balance og giver stabilitet, som er med at virke på at din krop kan slappe af når du skal sove, hvilket gør at du bedre kan falde i søvn. Du kan læse mere om cannabis olie lige HER.

Disse olier kan hjælpe dig til bedre søvn: 

søvnbesvær

HVORDAN ER DIN SENG, DIN DYNE OG HOVEDPUDE? 

Det virker måske irrelevant. Men i forhold til en god nattesøvn, er det nemmeste og bedste man kan gøre for sig selv, at investerer sig i en god seng og godt udstyr at sove i, i form af en dyne og pude. 

Find den rigtige seng

Sengen vil de fleste gerne have er til den bløde side, men er sengen for blød, kan det på sigt give ryg- og nakkeproblemer. Senge fås i 3 grader. Blød, mellem og hård. For den mest optimale søvn skal din seng være enten mellem eller hård. Madrassen skal kunne give dig den optimale støtte når du ligger, så en god madras, og ikke mindst en god topmadras, vil være det bedste du kan gøre for dig selv. Der findes flere forskellige modeller i forskellige materialer. Du kan se udvalget lige HER.

 

Har du en åndbar dyne?

Fryser du meget om natten eller sveder du? At man vågner om natten kan være fordi man enten har det for varmt eller koldt. En faktor, som generer din søvnrytme. Det kan nemt afhjælpes med den rette dyne. For at se hvordan dynes kvalitet er, skal man kigge efter dynen bæreevne. At udskifte din dyne, og din pude, vil være lette trin, for at fuldende dit ønske om en god nattesøvn. 

Lun Andedunsdyne - helårsdyne

Dundyne – ProSleep Andedun 850g – lun helårsdyne 140x200cm

Jubilæumsdyne - helårsdyne

Jubilæumsdyne fra Ringsted Dun – 600g Moskusdun – helårsdyne – 140x200cm

STØTTER DIN HOVEDPUDE RIGTIGT?

Det er vigtigt at din hovedpude støtter dit hovede og din nakke når du sover. Er puden for blød, kan det gøre mere skade end gavn. Der findes den tradtionelle firkantede hovedpude form, men de fås også i en mere støttende udgave i forskellige former, så man let kan finde den hovedepude der støtter end hoved bedst i netop din sovestilling. 

Silkepude - Night & Day

Lækker silkepude fra Night & Day – Cayman Silke 750g – 60x63cm

Ergonomisk pude

Tilpasser sig kroppen – Night & Day – Oeko Tex Certificeret – 55x32cm

søvnproblemer - hypnose

Lyt dig til bedre søvn med hypnose

Du har sørget for at sengen, dynen og hovedpuden er optimal. Nu mangler du bare dét at falde i søvn. Og dér er der heldigvis også hjælp at hente. Du kan nemlig lytte dig til at få en bedre søvn i form af lydbøger fra Mindly.dk

Det foregår nemlig ganske nemt og enkelt på Mindly.dk, fordi er man ikke til fysiske lydbøger, som man iøvrigt også kan kæbe på Mindly.dk, så kan man nemlig downloade lydbølgerne på sin pc eller mobil, som er super nemt.

Der findes forskellige udvalg af lydbøger som du kan vælge efter dit behov: 

Når du handler hos Mindly.dk har du følgende fordele:

  • Pengene tilbage tilfredshedsgaranti 
  • Gratis levering
  • Gratis app
  • Sikkerhed

Her kan du købe alt til soveværelset i form af puder, dyner, senge osv. 

Soveland.dk

Drømdesign.dk

Dinseng.dk

Skriv et svar