Click Here
Vil du annoncere på Topsund.dk? Kontakt os på: Kontakt@topsund.dk

Spis dit hjerte sundt

I en dagligdag hvor alting skal gå stærkt, er det vigtigt at stoppe op af og til. Vi har en tendens til at vælge de lette og hurtige løsninger. Disse valg kan have konsekvenser for dit hjerte.


De valgmuligheder, du foretager, kan gå direkte ud over hjertet. Livet er i højere grad tids- og arbejdsmæssigt krævende. De madmæssige valg, du foretager, kan have drastisk effekt på dit hjerte, energiniveau og appetit. Vælg de lækre, sunde og praktiske løsninger for hele familien. Fra nødder og bær til grønt og fisk. Find ud af, hvilke fødevarer som er sundest for hjertet.

1. Vandmelon

Med vandmelon kan du tilfredsstille din søde tand, mens du gør en masse godt for krop og hjerte. Vandmelon har et højt indhold af fibre. Det er også en god kilde til antioxidanter. Det røde pigment, lycopen, findes i vandmelonen. Studier viser, at det formindsker risikoen for hjertesygdomme og kræft. Citrullin er også en bestanddel af vandmelonens indhold. Citrullin er en ikke-essentiel aminosyre. Den kan forbedre dine blodkars sundhed samt have fordelagtig effekt mod erektil dysfunktion og diabetes. Desuden består vandmelon af A- og C-vitamin samt kalium og magnesium.

2. Youghurt

Hvis du vil beskytte dit hjerte, skal du spise youghurt. Den søde og velsmagende spise er med til at gøre, at dine arterier ikke tilstopper. Youghurt beskytter mod tyggesygdom, som kan øge risikoen for hjertesygdomme. Fedtholdig youghurt absorberes kraftige antioxidanter, fibre, vitaminer og probiotika. Alle disse er gavnlige for din generelle sundhed, fordøjelse og trivsel. Du kan passende tilføje bær, valnødder, quinoa eller mandler til en portion youghurt. Disse fire fødevarer finder du længere nede.

3. Tomater

De runde, røde tomater indeholder en god dosis C-vitamin. De er ligesom vandmelon rige på lycopen. C-vitamin virker som en antioxidant, der beskytter celler i kroppen mod skader. Spis en tomat om dagen og kæl for dit hjerte.

4. Avocado

Avocadoen er hjertets frugt. Avocadoer er rige på enkeltumættede fedtsyrer. De er en kilde til mineralet kalium, som er med til at kontrollere blodtrykket. Avocadoer er ligeledes en stor kilde til C-vitamin, fibre og carotenoider. Carotenodier er de gule og røde farvestoffer i planter. De har i tidligere undersøgelser været forbundet med en nedsat risiko for at dø af hjertekarsygdomme. Avocado hjælper også ved at absorbere andre antioxidanter, når de indtages med grøntsager som spinat og gulerødder.

5. Bær til dit hjerte

Bær er rige på antioxidanter. Bær øger den gode HDL-kolesterol og reducerer det dårlige LDL-kolesterol. Blodtrykket sænkes også. Bær har et lavt kalorieindhold, er fedtfri og indeholder næringsstoffer, som fremmer knoglevækst og omdanner fedt til energi. Bær er kendt for at have en positiv effekt mod kræft, ved at bekæmpe oxidanter og betændelsestilstande i kroppen. Bær indeholder ligeledes en gruppe af antioxidanter kaldet polyfenoler. Polyfenoler øger niveauet af molekylet nitrogenoxid, som får blodkarrene til at slappe af.

6. Kål

Grønt kål har et lavt kalorieindhold. Det indeholder K-, A- og C-vitamin samt folat, calcium, mangan og fibre. Næringsstofferne bidrager til, at dit blod størkner normalt, forhindre forkalkning af arterier og beskytter dine knogler mod brud. Kolesteroltallet kan også sænkes, da grønt kål binder galdesyrer i fordøjelseskanalen. Kålen indeholder desuden antiinflammatoriske egenskaber.

7. Bønner

Du kan holde hjertet i optimal form ved at spise en halv kop bønner om dagen. Bønner består af en masse opløselige fibre, som er med til at gavne hjertet. Fibrene binder sig til kolesterol. Dette forhindrer, at det absorberes i tarmen, som kan opbygge usunde niveauer. Bønner indeholder folet, calcium, magnesium, omega-3 fedtsyrer og B-vitaminer. Næringsstofferne bidrager alle til dit sunde hjerte.

8. Valnødder

Du kan kæle om dit hjerte ved at spise valnødder. De indeholder sunde omega-3 fedtsyrer og antioxidanter. Ved at indtage en håndfuld om dagen, kan personer med diabetes forbedre blodkarfunktionen. Indtaget kan også beskytte folk med risiko for at være i fare for hjertesygdomme. En håndfuld om dagen kan også bidrage til at tilfredsstille sulten og sænke kolesteroltallet.

9. Quinoa

Quinoa er et peruviansk vidundermiddel, ligesom chiafrø. De er kendt som korn, men er faktisk frø. De indeholder sundt vegetabilsk protein. Disse proteiner er bedre for hjertesundhed, nyrer og blodtryk end protein fra kød. Quinoa indeholder næsten dobbelt så mange fibre, som andre typer fibre. Quinoa er fulde af antioxidanter og enkeltumættede fedtsyrer. Den samme fedt, som findes i olivenolie og avocado.

10. Laks

Laks er en spise, som vil kæle for dit sunde hjerte. Laks indeholder omega-3 fedtsyrer, som sænker blodtrykket. Dette kan forhindre uregelmæssige hjertesymptomer. Det reducerer også inflammation i hele kroppen. Undersøgelser viser, at et regelmæssigt indtag af fisk er forbundet med en 30 procent lavere risiko for udvikling af hjertesygdomme.

11. Mandler

Du har muligvis før hørt, at du skal spise en håndfuld mandler om dagen. Det er der god grund til. En håndfuld om dagen kan sænke LDL-kolesterol. Mandler er fyldt med E-vitamin, fibre og protein. Disse er nødvendige næringsstoffer for at holde hjertet i topform. Mandler tilføjes også let i diverse retter. Hvis du bager, kan du også skifte hvedemelen ud med mandelmel.

12. Ærter

Ærter er rige på gode fibre og kan hjælpe med at styre vægten. En kop ærter har færre end 100 kalorier. De er rige på sunde mikronæringsstoffer, fibre og protein. De kan tilsættes i mange sammenhænge og tilberedes lynhurtigt. De har samme effekt som havregrød nedenfor. Du kan derfor også sagtens spise en skål ærter for sig selv.

13. Havregrød

Lav havregrød med hele korn, og de vil holde dit hjerte sundt. Kornene hjælper med at opretholde en stabil vægt. Dette er en vigtig faktor, da overvægt og fedme er forbundet med hjerteproblemer. Start dagen med en skål havregrød. Derved er du tættere på det daglige mål. Halvdelen af korn i kosten skal bestå af fuldkorn. Jo flere jo bedre. Det hjælper dig til at spise mindre og opretholde vægten, da korn fylder ud i maven. Indtag af hele korn er også relateret til mindskning af slagtilfælde og hjertesygdomme.


Kilde: Livestrong.com

Denne artikel kan indeholde affiliate links. Klik her for at læse vores affiliate politik.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Print

Læs også

Hvorfor skal du bruge flystrømper?

kunstigt juletræ

Kunstigt juletræ vs. ægte juletræ

baobab olie

Baobab olie – forkæl din hud

baobab

Baobab – bliv klogere på livets træ

Søvnløshed

Søvnløshed kan slå dig ihjel – læs hvad mindre end 7 timers søvn gør ved din krop

Tilmeld nyheder

Indtast din e-mail adresse og modtag seneste nyt om artikler og konkurrencer. I december udlodder vi et gavekort på 500 kr. til Sendentanke. Sidst på måneden trækker vi lod blandt alle tilmeldte.

© Topsund.dk - 2018