Click Here
Vil du annoncere på Topsund.dk? Kontakt os på: Kontakt@topsund.dk

9 fødevarer og urter du kan anvende som stressbehandling

Stress er ikke blot en enkelt betegnelse for en simpel diagnose. Stress findes i mange variationer, og det er nødvendigvis ikke sikkert, at man direkte lider af stress. Stress er dog en tilstand, som du altid skal tage alvorligt ved at starte stressbehandling.
Stressbehandling
  • Fragtpris: Gratis fragt
  • Gratis fragt: Gratis
  • Levering: Dag-til-dag
  • Fragtpris: Gratis fragt
  • Gratis fragt: Gratis
  • Levering: 1-3 hverdage
  • Fragtpris: Gratis fragt
  • Gratis fragt: Gratis
  • Levering: 1-3 hverdage
  • Fragtpris: 29 kr.
  • Gratis fragt: 200 kr.
  • Levering: 1-2 hverdage

Hvordan kan fødevarer anvendes som stressbehandling?

Alle former for stress (emotionelt, ernæringsmæssigt, miljømæssigt og fysisk) stimulerer produktionen af Kortisol – bedre kendt som stresshormonet. På lang sigt kan Kortisol have en skadelig virkning på din krop. Ved at indtage bestemte fødevarer, er det muligt at modvirke, afbalancere og holde en stresstilstand i kroppen i skak. Adaptogener kan være medvirkende til en stressbehandling, og de hjælper din krop med at reagere på stresstilstande.

Hvad er adaptogener

Adaptogener er en fælles betegnelse for en gruppe urter, som kan hjælpe med at styrke din krop ved at skabe balance, give mere energi og mindske stresstilstande. Adapt betyder oversat at tilpasse sig. Disse urter hjælper altså den indre biokemi i kroppen med at tilpasse sig. Hormonbalance, immunforsvar og energiproduktion balanceres og styrkes.

De bedste og mest optimale af disse urter og adaptogener findes i kapselform, pulverform eller som ekstrakt. Uanset form skal det altid indtages efter anbefalingerne på produktet. Det er vigtigt at købe fra producenter som går op i kvaliteten af urterne. Køb det effektive – ikke det billige.

Her er forslag til urter og adaptogener, du kan prøve:

Denne adaptogen anses oftest kun for sine snooze-værdige egenskaber som urtete, du kan drikke før sengetid. Men den kan så meget mere end det! Undersøgelser viser, at kamille har en positiv indvirkning på blodkarrene i din krop. Kamille hjælper også dine muskler til at slappe af. Kamille kan endda hjælpe med at bekæmpe angst og depression. Du skal derfor ikke blot tænke på det som en hyggelig drikkevane om aftenen. Tænk på det som en stærk potentiel bekæmper af angst og stress!

Ginseng

Tidligere undersøgelser har vist, at gensing har betydelige afstressende egenskaber. Ginseng er faktisk godkendt som behandlingsmiddel mod stressrelaterede lidelser. Ginseng te er en fantastisk måde at gøre din krop en sundhedstjeneste og samtidig få et øjebliks selvpleje.

Lakridsrod

En skadelig virkning af stress er, at det udmatter dine binyrer, da binyrerne, på grund af stresstilstanden, konstant pumper adrenalin og cortisol ud som reaktion på stressen. Det kan resultere i noget, du måske har hørt om – binyretræthed. Når du tilføjer lakridsrod (fx lakridsrodsekstrakt) til din selveplejerutine, kan det være med til at understøtte binyrerne. Dette er med til at fremme et sundt niveau af kortisol i din krop.

Rå nødder og frø

Hvor skal man overhovedet starte, når det handler om nødder og frø? De fleste indeholder stressbekæmpende forbindelser. Det er vigtigt at anskaffe sig dem rå, ikke forarbejdede på nogen måde, og økologiske. De skal blødes op i væske, inden de spises, så alle næringsstoffer frigives og antinæringsstofferne fjernes.

  • Mandler: Giv din krop antioxidanter herunder phenoler, flavonoider og phenolsyre, som bekæmper stress og fungerer anti-aging.
  • Solsikkefrø: Ud af alle nødder og frø, giver solsikkefrø din krop nogle af de højeste niveauer af phytosteroler, som er med til at understøtte dit hjertes og immunsystems sundhed. Både hjerte og immunsystem påvirkes, når du er under stress.
  • Paranødder: Disse nødder er en fremragende kilde til organisk selen - et kraftigt antioxidant og boostende mineral, som kan være til gavn for forebyggelse af kræft og tjene som en bekæmper af stress.
  • Pecannødder: Indeholder mere end 19 vitaminer og mineraler. Undersøgelser viser, at de kan hjælpe med at reducere LDL-kolesterol og fremme sunde arterier. Ved indtag af en håndfuld pecannødder, giver du også din krop antiinflammatorisk magnesium, hjertesunde oliesyrer, phenoliske antioxidanter og immunforstærkende mangan.
  • Barunødder: Er hovedkilden til antioxidantrige nødder. Barunødder indeholder flere antioxidanter end nogen anden nød. I måleenheder indeholder pecannødder 17.940 og valnødder 13.541. Sammenlignet med den traditionelle spise, som betragtes som en hovedkilde til antioxidanter, indeholder blåbær 4.669. Det er en enorm forskel og et kæmpe spring op til barunnødder, som ligger over pecannødder, som endda også ligger højt på skalaen. Barunnødder indeholder også gode fedtstoffer og en masse protein, som holder din krop næret og er med til at bekæmpe stresstilstande.
Stressbehandling

Passionsblomst

Passionsblomst er en urt med en utroligt beroligende effekt, som har stressreducerende funktion, uden at gøre dig døsig. Et indtag af passionsblomst kan også hjælpe med at bekæmpe søvnløshed, som er udløst af langvarig stress og høj angst, hvor din krop og hjerne ikke kan slappe af.

Undersøgelser viser også, at effekten af, at passionsblomst nedsætter angst, også kan hjælpe din krop med at håndtere forhold, som udløses af stress. Det kunne være hypertension (forhøjet tryk i kroppens pulsårer), astma og dårlig fordøjelse.

Schisandra bær

Schisandra bær hjælper med at støtte binyrerne, og bærrene fungerer også som stressbehandling ved at afbryde overproduktionen af det tidligere nævnte stresshormon Kortisol. Denne adaptogen er en favorit til en kop te. Den fungerer også metabolisk, hjerneforstærkende og udholdenhedsstøttende til præstationsudøvere. Det er derfor også oplagt at anbefale til atleter.

Skjolddrage

Har du aldrig hørt om denne? Det havde vi heller ikke. Skjolddrage benyttes i kinesisk medicin, og har sit navn fra formen på planten, som minder om et middelalderskjold. Skjolddrage hjælper med at reducere angst og berolige nerverne.

Perikon

Er denne også ukendt for dig, er det helt forståeligt. Perikon går også under navnene St. Johns rod eller prikbladet perikon. Denne gule blomst er kendt for at behandle depression og angst. Forbindelser som hypericin, pseudohypericin og forskellige xantoner kan hjælpe med at hæve dopamin- og serotoninniveauer i hjernen. Både dopamin og serotonin er kendte for at skabe en lykkefølelse i hjernen.

Baldrian

Baldrian kan øge mængden af et stof kaldet gamma aminosmørsyre (GABA) i din hjerne. GABA hjælper med at regulere nerveceller og dæmpe angst. Derudover hjælper valerinsyre og valerenol, som indhold i valerianrotekstrakt, med at bekæmpe- og undertrykke angst i din krop.

Stressbehandling

Overordnet om stressbehandling

En af de bedste tilgange, du kan have til et øget næringsindtag er, at reagere direkte på årstiden samt de oplevelser, livet kaster i din retning – med fokus på, at der er nye og ukendte muligheder for fødevarer, som har en støttende effekt mod de ting, du oplever – i dette tilfælde stress og angst. Fødevarer kan være den bedste medicin med helende effekter, som du kan give din krop! Du skal blot være nysgerrig og stille spørgsmål, for at blive klogere på, hvordan valget af fødevarer, som at tilføje adaptogener til din dagligdag, påvirker din krop, dit humør og din overordnede følelse af velvære. På den måde finder du også frem til, hvilke mulighededer som virker som stressbehandling.

Kasper Ketelsen

Kasper Ketelsen

Kasper Ketelsen er redaktør på Topsund. Han har læst bachelor i ernæring- og sundhedsvidenskab, og har en passion for at berøre alle gavnlige sider af livet med især den sunde livsstil i fokus. For Kasper handler det om at inspirere dig til at tage sunde valg i livet.

Topsund og vores partnere kan få en procentdel af et salg, hvis du køber noget via et link. Læs mere.

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email
Del på print
Print

Læs også

Proteiner

Proteiner – hvad er sundhedsfordelene?

ridebukselår

Farvel til ridebukselår – sådan får du slanke lår

flad mave

Træt af topmaven? – få flad mave uden kirurgi

Superfood pulver

Kokos Natural – naturlig og glutenfri superfood pulver

fedtfrysning

Fedtfrysning – få fjernet fedt uden kirurgi

fordele ved cbd olie

6 ting du ikke vidste om CBD olie

CBD olie er en sund olie, som har potentielle gavnlige egenskaber. I denne artikel kan du læse om 6 ting, som CBD olie før har hjulpet mange med, og derfor kan det potentielt set også hjælpe dig.

blodkredsløbet

Tit kolde fødder eller hænder? Sådan forbedrer du blodkredsløbet

Man tror det er løgn, men kroppen indeholder ca 96 km blodkar, hvis du ligger dem på en lang række. Blodkarrene er forbundet til hjertet og til musklerne, og sammen udgør det blodkredsløbet. Man kan

CBD olie og søvn

Kan cannabis olie give dig bedre søvn?

Har du svært ved at sove? Du er bestemt ikke den eneste. Hvis du har forsøgt dig med flere forskellige virkemidler og metoder, bør du muligvis forsøge dig med cannabisolie.

Forkølelse

Forkølelse og hjælpemidler

Hvis du er ramt af forkølelse, kan du trøste dig med, at du ikke er den eneste. Stort set hele danmarks befolkning rammes af forkølelse mindst en gang om året. Nogle er heldige at slippe med en snue om morgenen. Andre må lægge sig under dynen og bliver måske også ramt af andre følgesygdomme.

Indkøb

10 tips til, at du undgår fristelser under indkøbsturen

Dette er vores 10 udvalgte tips til, hvordan du undgår diverse fristelser, når du er ude at foretage dine indkøb. Vi garanterer dig, at du sparer penge, hvis du har en sjæl med en svaghed for fristelser, og du vælger at følge alle 10 tips. God fornøjelse!

© Topsund.dk - 2019