Skip to content

Træning

Hvad er træning?

Træning er alt det, der optimerer din sundhed ift. din kondition, dine muskler og din krop generelt. Træning er et aktivt valg, og er altså noget, du er nødt til at vælg til og dyrke, før det kan lade sig gøre. Der findes ingen smutveje eller hurtige løsninger. Det er benhårdt arbejde.

Med det sagt dyrkes træning meget forskelligt fra person til person. Træning kan også sagtens hentyde til træning af sindet i mere åndelig forstand. Yoga, mindfulness og motivation er eksempler på træning, der er med til at styrke hjernen.

Træning kan dyrkes langsomt og smidigt for led og optimering af bevægeapparatet. Træning kan også være høj puls i form af løb eller svømning, hvor hjertet i højere grad er i fokus. Træning kan også være styrke, har musklerne belastes for at gro sammen igen på en ny og stærkere måde.

Aktiv træning

Når vi her på Topsund skriver om aktiv træning, så er det den aktive livsstil, vi fokuserer på. Aktiv træning er motionsformer, der holder din krop aktivt igang. Det er den slags aktiv træning, der får pulsen op og hjertet igang, og som optimerer din sundhed.

Ifølge Sundhedsstyrelsen skal voksne mellem 18 og 64 år dyrke aktiv træning og få pulsen op i mindst 30 minutter om dagen. Dette har en række sundhedsfordele:

(…) fysisk aktivitet forebygger en lang række (…) befolkningssygdomme. (…) Hjertekarsygdomme, type 2-diabetes, forhøjet blodtryk, knogleskørhed og flere kræftformer.

Det er altså vigtigt at indføre aktiv træning som en del af din hverdag. Vi vil meget gerne inspirere dig til at komme igang.

Mental træning

Mental træning betyder træning af hjernen. Hjernen er et vigtigt organ i kroppen, som er ansvarlig for vores følelser, hukommelse, handlinger mm. For at kunne træne dine muskler i kroppen, kræver det en velfungerende hjerne. 

Ved at lave mental træning, altså hjerneøvelser, kan du stimulere hjernen til at blive hurtigere og mere effektiv. Jo mere du træner den, jo stærkere og mere sund bliver den. Opgaver kan være at udfordre sig selv, stimulere sig selv. Og selv det lyder svært, så er det faktisk ganske simpelt. En hjerneøvelse kan være at børste tænder med den modsatte hånd end du plejer, tag en anden vej end du plejer, når du skal på arbejde. 

Hvis du ønsker mere udfordring, kan det være et spil, hvor man skal tænke. Lær et nyt sprog, løse krydsord, eller start på en sport du ikke har prøvet før. Altså handlinger, hvor du skal koncentrere dig og tænke. 

Glad træning

Glad træning er god træning. Ingen gider træne, hvis det er møgkedeligt og uinteressant. Træning kan gøres sjovt på flere måder. Det kan være at man hører et sjovt podcast under træningen. Måske musik alene gør dig glad. 

Glad træning finder man også på træningshold. Det kan være dans, fitness, eller andet sportsgrene, hvor man er samlet flere mennesker og er social. – Glad træning giver én mere energi og gør at man giver den ekstra gas, og dermed får man mere ud af træningen.

Humor er en vigtig ting, når man træner, for at bevare sin motivation. Så find ud af hvad du synes er motiverende og sjovt, når du træner. Veksling kan også være en god ide, hvis du bliver træt af at høre podcast, så kan du skifte over til musik eller eventuelt streame et afsnit af en serie på løbebåndet. 

Udendørs træning

Træning behøver ikke at foregå i et center. I Danmark har vi en rigtig dejlig natur, og derfor bør man også gøre brug af den ved udendørs træning.

Der er rigtig mange muligheder for udendørs træning. Du kan løbe en tur, eventuelt i skoven. Du kan løbe i byen på cykelstier og lange strækninger. Uanset hvor det er, kan udendørs træning fungere fleksibelt, hvor du har mulighed for at ændre ruten fra gang til gang, så du ikke risikerer at kede dig, ved at løbe den samme rute.

Der findes også fælles træning, hvor man mødes på et stort grønt område og træner sammen. Det kan være lidt koldt i vintermånederne, men om foråret og sommeren, får du både D-vitaminer fra solens stråler og god træning. Whats not to like? 

Elastik til træning

Hvis ikke du allerede anvender elastikker i din træning, så er det værd at overveje. Træningselastikker giver nemlig en god modstand, så du får mere ud af den enkelte træning. Der findes et hav af forskellige træningselastikker. De varierer i elasticiteten/hårdhed. Derfor kan du finde nøjagtig den modstand, du har brug for, omend det er til træning af skuldre, ben eller andre muskelgrupper i kroppen. 

En elastik til træning kan købes både enkeltvis og i pakker med forskellige hårdheder. Dette er smart, så du har mulighed for at starte blidt ud, uden at overbelaste dine muskler. Som du træner dig om, kan en elastik til træning tilføjes, og du øger herved modstanden og belastningen af dine muskler.

Core træning

Ved coretræning træner du musklerne omkring rygsøjlen. Altså hele “stammen” af ryggen aka kroppen. Core træning er især godt hvis du lider af rygproblemer. 

Selvom man ikke har rygproblemer, så bør alle træne sit core i ny og næ. Grunden til det er, at har man en man stærk core, altså en stærk kropsstamme, så vil det også give en maksimal styrke til dine skuldre, din arme og dine ben. Ved god træning, kan skader undgås.

Når du sætter dig for at træne dit core, så skal du sørge for at du laver dine øvelser med høj nøjagtighed. Laver du dine øvelser forkert, kan du skade mere end du gavner. Hvis du er usikker på hvordan du gør, kan du kontakte en personlig træner. 

Aerob træning

Aerob træning er også kendetegnet ved den effektive konditionstræning, hvor målet er at få dine muskler til at bruge ilt. Dette tager tid, og aerob træning varer derfor længere tid, og derfor er denne træningsform også den længerevarende form.

Under aerob træning finder du typisk træningsform som:

  • Gang
  • Løb
  • Cykling
  • Svømning

Ved aerob træning bliver din krop bedre til både at optage ilt samt at transportere ilt rundt i din krop. På den måde kan du give dig mere i længere tid. Forsimplet oversat er aerob træning et udtryk for din kondition.

Cardio træning

Cardio træning har fokus på hjertet, og det er denne træningsform de fleste vælger, hvis målet er at tabe sig. Cardio træning har også betegnelsen pulstræning, for din puls er i fokus, og den kommer op!

Motionsformer der er typisk cardio træning er:

  • Løb
  • Svømning
  • Roning
  • Spinning

Det er denne form der er lettest at følge i forhold til Sundhedsstyrelsens anbefalinger. Fokus er nemlig på at få pulsen op og hjertet igang i mere end 30 minutter.

Når man vurderer sin cardio træning, udregner man sin hvilepuls. Jo lavere hvilepulsen er, jo bedre cardio har du opnået med din krop. Sagt på en anden måles dit hjertes sundhed ud fra hvilepulsen.

Personlig træning

Har du svært ved at komme igang med træningen selv? Så kan du også finde en personlig træner, som kan hjælpe dig igennem din træning, og ydermere i din kost, hvis du har behov for det. 

Med en personlig træner, får du netop en personlig træning som er tilrettelagt efter dine ønsker. Det tager udgangspunkt ud fra om du ønsker at tabe dig, stramme op eller øge din muskelmasse. 

Det kan være en god ide for dig som har svært ved at bevare dit mål, som har mange undskyldninger for at komme igang. Når du indgår en aftale med en personlig træner, er du forpligtet til at møde op og deltage, og det kan i sig selv være en god årsag for motivationen.

© Topsund.dk - 2021