Click Here
Vil du annoncere på Topsund.dk? Kontakt os på: Kontakt@topsund.dk

Væske og hydrering

Din krop består af 66% vand - svarende til 2/3 af din krop. Det er derfor vigtigt at holde dig og din krop hydreret ved at drikke vand. Men alt væskeindtag tæller med i det store regnskab. Noget er bedre end andet. Du får endda væske gennem den mad, du spiser.
Væske

Vand er det bedste valg til øget væske

Vand er den bedste måde at få væske nok og holde dig hydreret på. Men andre væskemuligheder er også relevante. Det er dog vigtigt at du er opmærksom på, at så snart man snakker om væske som ikke er vand, kan man ikke udelukkende fokusere på den gavnlige hydreringseffekt. De fleste væsker indeholder nemlig kalorier, sukker eller koffein. Disse væsker kan påvirke dit helbred negativt, som at tage på, øge risiko for diabetes eller skade dine tænder.

Kaffe

Te og kaffe - det vanddrivende valg

Mange tror, at te og kaffe er en af de bedste kilder til at få nok væske og til holde sig selv og deres krop hydreret. Det er til dels også rigtigt. Selve hydreringseffekten er stort set lige så god, som effekten man ser ved vandindtag. Det kræver dog, at te og kaffe indtages på et normalt niveau.

Et normalt indtagsniveau af koffein ligger på 300 mg om dagen. Det svarer til 3 kopper kaffe. Hvis man er gravid, er dette niveau i stedet på 200 mg om dagen svarende til 2 kopper kaffe.

Man skal dog huske på, at kaffe og te er vanddrivende. Så hvad der kommer ind sætter gang i systemet, og du kan tabe en del hurtigt efter, hvorfor det kræver yderligere væske for at vedligeholde væskeindtaget af den kom te eller kaffe, du netop har drukket.

Mælk - den vitaminrige væske

Undersøgelser viser, at fuldfedts skummetmælk er en god måde at holde dig hydreret på. Denne form for mælk indeholder 88% vand. Faktisk er mælk en bedre kilde til at holde din krop hydreret end vand, da mælk er lagret i kroppen over længere tid. Desuden er mælk en væske, som indeholder sunde næringsstoffer som calcium, protein og B-vitaminer.

Der er dog en ulempe. Din krop er i stand til at lagre mælk i længere tid end vand, på grund af det øgede kalorieindhold. Det fungerer altså hydrerende, men mælk skal indtages i moderate mængder på grund af diverse risikofaktorer forbundet med et øget kalorieindtag.

Væske

Juice - rig på frugtsukker

Juice, ligesom mælk, indeholder sunde næringsstoffer. Dette inkluderer juice lavet af både frugt og grøntsager samt smoothies. Juice har også en effektiv hydrerende effekt, og den er også bedre end vand. Dette skyldes, ligesom med mælk, at det har et højt kalorieindhold.

Der er dog en risiko ved at øge et indtag af en væske som juice. Det indeholder høje mængder af frugtsukker, som kan påvirke dit generelle helbred. Derfor bør du begrænse dit indtag af væske i form af juice og smoothie.

Væske

Læskedrikke - den usunde væske

Læskedrikke, som sodavand og energidrikke, er væsker som også har en hydrerende effekt. De har dog også typisk et højt kalorieindhold og høje mængder af sukker. Begge dele kan påvirke dit helbred negativt.

Du bør indtage en moderat mængde af af læskedrikke og gå efter varianter med et lavt- eller intet sukkerindhold. Den positive effekt af at opnå den hydrerende effekt opvejer desværre ikke de negative effekter ved en væske som læskedrikke.

Øl

Alkohol - det kalorietunge valg

Hvis du har det som mig, så skal der ikke mere end ovenstående billede til, før man sidder og sukker efter en iskold øl.

Alkoholiske drikke er en af de væsker, som skaber allermest forvirring omkring effekten af hydrering, sundhed og væskebalance. Alkohol indeholder vand, så det har en klar hydrerende effekt. Alkoholiske drikke med en høj alkoholprocent har dog en stærkt vandrivende effekt, så påvirkningen af den hydrerende effekt er begrænset. Dette er eksempelvis gældende for spiritus og vin.

Du skal dog overveje andre ting ved dit indtag af alkohol. De fleste alkoholiske drikke har et højt kalorieindhold, og de indeholder oftest også større mængder sukker. Alkohol i sig selv har også en negativ effekt på din generelle sundhed.

Kasper Ketelsen

Kasper Ketelsen

Kasper Ketelsen er redaktør på Topsund. Han har læst bachelor i ernæring- og sundhedsvidenskab, og har en passion for at berøre alle gavnlige sider af livet med især den sunde livsstil i fokus. For Kasper handler det om at inspirere dig til at tage sunde valg i livet.

Topsund og vores partnere kan få en procentdel af et salg, hvis du køber noget via et link. Læs mere.

Del på facebook
Facebook
Del på twitter
Twitter
Del på linkedin
LinkedIn
Del på email
Email
Del på print
Print

Læs også

sukrin

Sukrin – et sundere alternativ til sukker

blodtryksmåler

Blodtryksmåler – find det bedste apparat her og bliv klogere på dit blodtryk

Kost

10 genveje til en sund kost

Væske

Væske og hydrering

Forkølelsessår

Forkølelsessår behandling – produkter der virker

Vand

Hvor meget vand skal man drikke?

Tænker du over fordelene ved at drikke vand? Vi har skrevet om 6 vigtige grunde til, at et dagligt og regelmæssigt indtag af vand er vigtigt.

ingefær shot

Ingefær shot – Lav den selv!

Du kan nemt og enkelt lave din egen hjemmelavet ingefær shot. Der findes flere forskellige versioner, og du kan jo prøve dig frem til hvad der smager bedst for dig, for vi er jo alle forskellige og kan lide noget forskelligt.

SARD Kopenhagen produkter

SARD Kopenhagen tilbyder forskellige plejeprodukter med sunde olier og ingredienser. Vi giver dig et overblik over de forskellige muligheder.

hårprodukter

Hårprodukter – forkæl dit hår

Dit hår skal passes og plejes med hårprodukter. For det er noget der har stor betydning for hvordan vi ser ud, og vores udseende generelt. Generelt går flere kvinder op i sit hår end mænd gør. Og det er der heller ikke noget at sige til.

Hvorfor skal du bruge flystrømper?

Uanset om du skal rejse langt med fly, bil eller tog, kan det altid anbefales at du benytter et par støttesokker.

© Topsund.dk - 2019